Leeuwenhart

Rebekka leest 08 mei 2024

Monika Helfer geeft ons in ‘Leeuwenhart’ een inkijk in het leven van haar reeds overleden broer Richard en vertelt belangrijke flarden over zijn manier van leven en hoe hij met de dingen omging of juist niet omging. De ene gebeurtenis dieper uitgewerkt dan de andere.

Weet dat haar broer toch wel een buitenbeentje was. Hij was letterzetter en kunstenaar en bezat een rijke fantasie. Zijn hond Sjamasj als beste vriend. Op een vrij bizarre manier komt de kleine Putzi in zijn leven en later ook zijn vrouw Tanja. Zijn verbeelding was onuitputtelijk en deelde hij met zijn omgeving.

Tijdens het schrijven vraagt Monika de hulp van haar echtgenoot Michael, die voor hun huwelijk vaak contact had met haar broer, om zich mee Richard te herinneren. Zo voegt ze haar eigen herinneringen en deze van hem samen maar toch stelt ze zich vragen over de echtheid ervan…

…’Heeft Richard je dat verteld?’ vraag ik. ‘Ja’.
‘En geloofde je het?’ ‘Ja,’ zegt Michael. ‘Waarom had ik hem niet moeten geloven?’
Ik slaak een diepe zucht. ‘Omdat Richard,’ schreeuw ik bijna ‘ een zwetsmeier is. Mensenkinderen - een zwetsmeier, zo noemen ze bij ons iemand die dwangmatig verhalen verzint en doet alsof ze waar zijn’. ..

Monika’s jeugd verliep niet geheel vlekkeloos traditioneel. . Na de dood van haar moeder werd Richard bij de ene tante opgevoed en zij en haar 2 zussen bij een andere. En tussen die tantes leek op zich al een wereld van verschil en was er nauwelijks contact.
Het contact werd pas op latere leeftijd hersteld.

De zelfmoord van Richard omwille van de grote leegte. De zin in het leven verliezen. Zou het kunnen dat de schrijfster zich ergens schuldig voelt? Dat ze hierdoor nog meer de behoefte heeft om haar broer op een of andere manier levend te houden?

Monika schrijft geen lange zinnen en haar gedachten gaan diep. De dialogen zijn ietwat van de hak op de tak - rijk maar bedenkelijk. Ik ervaarde haar verhaal als behoorlijk intiem. Een opmerkelijk verhaal - ik had het gevoel stiekem een dagboek te lezen.

Leeuwenhart is het laatste deel van haar familie- trilogie. Ik las enkel deze en kan hierdoor niet oordelen welke beter was of als ik nu iets heb gemist omwille van de vorige ongelezen delen. Die vorige delen zijn ‘De bagage’ en ‘Waar vader was’. Dit dun boekje - Richards bijzonder apart verhaal heeft me alvast geraakt en hierdoor ben ik nieuwsgierig naar Monika’s volledige familieverhaal.

Meer recensies van Rebekka leest