de verwisseling

Renate 13 september 2020 Hebban Team
De verwisseling van Maggie Brooks is geïnspireerd op een waargebeurd verhaal, een verhaal wat ze van een medebewoner van het bejaardentehuis van haar moeder heeft gehoord.
Hierop bleef dat verhaal in haar hoofd steken, waardoor ze toch heeft besloten een roman te schrijven, een roman geïnspireerd op een echt verhaal van een Tsjechische jonge vrouw die verliefd werd op een Britse krijgsgevangene.

In dit verhaal gaat het over Izabela die woont op een boerderij samen met haar broertje Marek en haar moeder, op een dag komen er krijgsgevangene die te werk worden gesteld op de boerderij, om te helpen bij het zware werk.
Hier wordt ze verliefd op Bill een Britse krijgsgevangene. de liefde wordt steeds sterker waardoor Izzy (Izabela) een idee krijgt en het gaat regelen ook al valt het niet mee natuurlijk, maar ze regelt dat ze gaat trouwen met Bill, dit lukt en samen lopen ze weg.
Op een dag loopt het fout en worden ze gepakt door de Duitsers, nu wordt het een stuk lastiger, want ze mogen niet weten dat ze een vrouw is, dus doet ze al die tijd dat ze een man is, geholpen door de kleren van haar broer die ze al aan had, daarna volgt een heel stuk over het leven in de Stalags, daarna volgen we ze tijdens de zogenaamde dodenmarsen.

Het boek is zeker een aanrader voor de liefhebbers van dit genre, maar ik moet eerlijk zeggen dat dit boek mij niet bracht wat ik ervan verwacht had, Ook vond ik het ergens ongeloofwaardig dat een vrouw zolang kon volhouden dat ze een man was zonder te worden betrapt.
En als je eenmaal zo een boek ingaat, wordt het verhaal natuurlijk moeilijker.

Maggie Brooks heeft een hele fijne schrijfstijl en je voelde dat ze je wat wilde meegeven over deze tijd, ze geeft je ook een inkijkje over het leven van krijgsgevangene en je leert ook wel het een en ander daarover.
Ze neemt je echt mee vanuit het hoofdpersonage Izzy, je gaat wel echt met haar meeleven, verder vond ik Max en Ralph en Scotty leuke personages, maar daar moet je het verhaal maar voor gaan lezen.
Ondanks de hoge verwachtingen die voor mij niet helemaal werden gehaald, vond ik het een mooi boek en ben ik benieuwd naar haar verdere boeken.

Meer recensies van Renate