Heel erg mooi verhaal over liefde vriendschap en de Bruidsjurk van Elizabeth

Renate 09 januari 2021 Hebban Team

Een verhaal wat ons meeneemt naar het Londen van net na de oorlog, waar de Engelsen heel druk zijn met het aanstaande huwelijk van de Britse kroonprinses Elizabeth en Philip.
Waar het atelier van Norman Hartnell de grootste eer krijgt die je kan krijgen door de jurk der jurken te mogen maken, de bruidsjurk van de kroonprinses, wat een eer moet dat zijn geweest.

Het verhaal is deels ook geinspireerd op waargebeurde feiten, zo krijg je tijdens het lezen een heleboel mee van de geschiedenis rond de bruidsjurk. Dat er door het volk bonnen werden ingeleverd voor de jurk, maar ook dat de naaisters en borduursters door de pers werden belaagd om een tipje van de sluier op te lichten.
Dit laat wel zien dat het in die tijd een hele grote gebeurtenis was, dit huwelijk.
Mooi ook om op deze manier een hele geschiedenisles hierover te krijgen, knap dat Jennifer Robson op deze manier ons wat leert, maar ook een heel mooi verhaal verteld.

Het verhaal wordt verteld in verschillende tijdlijnen, de tijdlijn rond kleindochter Heather die in 2016 na het overlijden van haar oma op onderzoek uitgaat naar de roots van haar Oma Ann Hughes.
De andere tijdlijn speelt zich in 1947 af in en om het Atelier waar Ann Hughes en Miriam Dassin vriendinnen worden en aan de borduurapplicaties voor de jurk mogen werken.
In beide tijdlijnen speelt de Bruidsjurk een grote rol.

De personages drukken alle drie hun eigen stempel op het verhaal, worden goed uitgewerkt en zijn samen gewoon echt een geheel.
Vooral de verhalen van Ann en Miriam grepen mij aan, qua personages zijn het echt sterke vrouwen, waar je echt meevoelt en die je alle liefde van de wereld gunt.
Tijdens het lezen krijg je ook wel duidelijk het verschil tussen de adel en het gewone volk mee.
Jennifer Robson heeft een hele fijne manier van schrijven, vanaf de eerste bladzijde neemt ze je mee in het verhaal om je vervolgens geboeid te laten tot de laatste bladzijden.
Dit smaakt naar meer.

Dit boek heeft mij dus echt totaal verrast, het was een verhaal wat mij vanaf de eerste bladzijde kon boeien.
Maar het was vooral een mooi verhaal over hoop, liefde en vriendschap.
Met heel veel plezier gelezen en 4 dik verdiende sterren.

Meer recensies van Renate