boeiende geschiedenis les over Rusland

Renate 17 juni 2020 Hebban Team
Post uit Rusland is een boek van Laura Starink, een boek wat zoals de titel doet vermoeden over Rusland gaat.
Het land waar zij jaren gestudeerd en gewerkt heeft, zo heeft ze verschillende periode in de geschiedenis van Rusland dus van dichtbij meegemaakt.

Ondanks dat ik eigenlijk door de titel dacht dat het ook werkelijke brieven zouden zijn, zijn het meer verhalen en interviews die ze heeft gehad met Russen die haar pad soms vroeger al hadden doorkruist, maar soms ook verhalen van Russen die ze een soort per toeval tegen is gekomen.
Het boek geeft een heel breed beeld over Rusland, een kijkje in de toch wel zeker voor ons bizarre geschiedenis, maar ook over hoe het nu is om te leven in Rusland onder de leiding van Vladimir Poetin.
Je krijgt iets mee over de geschiedenis vanaf Lenin, je leert een hoop over Chroesjtsjov, Brezjnev, Gorbatsjov, Jeltsin, die eigenlijk allemaal weer een hele kant hadden op het regeren van het land, zo werden veel dingen onder Gorbatsjov en Jeltsin weer wat losser, en heeft Poetin dat weer wat terug geschroefd.
Sommige dingen lees je echt met enorme verbazing, zijn dan dingen waar je je gewoon niet kan voorstellen dat het daadwerkelijk gebeurde. en ook gewoon soms nog steeds gebeurd.

Je voelt tijdens het lezen de liefde die Laura Starink heeft voor Rusland, maar ook dat ze best kritisch is, wat opzich logisch is, ze geeft een bepaald beeld van Rusland wat je gewoon niet kan romantiseren.
De manier van schrijven is prettig, het is over het algemeen goed leesbaar, maar blijft vooral boeiend, het is geen boek dat je zo achter elkaar uitleest al is het soms ook best een soort spannend, maar daar is het ergens gewoon te heftig voor.
Ook heeft ze een manier van schrijven dat je je wel kan voorstellen hoe het er op sommige plekken uit gezien moet hebben, zoals in de goelags, kleine minidorpjes en de steden
Dit boek is voor iedereen die zeker meer over Rusland wil weten een boek wat je gewoon moet lezen, je leert er ook gewoon heel veel van.

Meer recensies van Renate