Wat als....

Renate 30 augustus 2020 Hebban Team
Rodham van Curtis Sittenfeld neemt je mee naar het leven van Hillary Clinton als ze dus niet met Bill Clinton getrouwd zou zijn.
Een bijzonder uitgangspunt voor een roman.
De titel verwijst natuurlijk naar de meisjesnaam van Hillary, een naam die ze in dit boek haar hele leven zal dragen. Ook al kruisen haar wegen wel met Bill Clinton, alleen ze kiezen een ander pad.

Het verhaal is op het echte leven van Hillary gebaseerd, je kan merken dat de schrijfster veel research heeft gedaan naar Hillary, haar geschiedenis en waar ze vandaan komt.
Ook komen er feiten aanbod maar is een hele hoop natuurlijk gewoon uit de fantasie van de schrijfster ontsprongen.
Toch krijg je tijdens het lezen een aardig beeld van Hillary.
Het verhaal is in drieën opgedeeld, het eerste deel leren we haar als jonge vrouw kennen, die verliefd wordt op de rokkenjager Bill.
Tweede deel volgen we haar verdere carrière, en het derde deel gaat over haar gooi om het presidentschap, Ook al is het een what if, Bill zal haar hele leven haar pad kruisen.
Ook al is het een boek wat feiten en fictie mengt, moet je het zeker gewoon als een fictieve roman lezen.

Curtis Sittenfeld heeft een prettige manier van schrijven, ze neemt je vanaf het begin gelijk mee in het verhaal, het is goed te volgen, al is het denk nog makkelijker als je iets wat van het rare kiesstelsel van Amerika,
Haar stijl heeft mooie zinnen, maar soms ook gewoon eenvoudig.
Het leest gewoon prettig en ze laat je stil staan bij hoe verrot de wereld soms is, en hoe oneerlijk het voor sommige al sinds de tijd dat Hillary jong was is, dat is dus al gauw veels te lang.
Het laat een vrouw zien die vol in het leven staat, haar ambities niet schuwt en probeert de wereld mooier te maken

Meer recensies van Renate