Sarina

Renate 25 november 2023 Hebban Team
What it takes van Sarina Wiegman is een boek wat je als liefhebber van voetbal en vooral vrouwenvoetbal zeker wil lezen.
Je leest over hoe het voor Sarina was om een EK in eigen land te spelen en de volgende toernooien met de leeuwinnen.
Maar ook hoe de overstap was naar de Engelse voetbalbond om coach te worden van the Lionesses, wat het verschil was en wat een andere cultuur ze daar hebben.
Leuk om te lezen dat we zo verschillen qua communicatie met de Engelse.

Tijdens het lezen merk je dat Sarina Wiegman echt een vakvrouw is, die weet wat ze wil, zelfs de weg daar naar toe wel weet.
Ook krijg je meer respect voor haar omdat de weg die zij heeft moeten leggen toch wel moeilijker is dan bij een man. Maar dit boek laat wel zien dat als je het wil en je door blijft zetten je het ook kan.

Wat ook leuk is, is dat er verschillende Nederlandse en Engelse speelsters, maar ook Louis van Gaal iets vertellen over haar, waardoor je een beter beeld krijgt van wie de vrouw Sarina Wiegman is.
Wel moet ik er eerlijk bij zeggen dat het soms mij wel een beetje uit het lezen haalde omdat ik dan net in hoe Sarina iets zei zat en dan gingen we weer over naar Miedema of Bright.
Ook de fotos die in het boek zitten geven je een duidelijker beeld over wie Sarina Wiegman is.

Het boek gaat niet alleen over Sarina Wiegman maar ook over de weg die het vrouwenvoetbal heeft gemaakt en welke stappen er nog steeds gemaakt moeten worden.
Bizar blijft het dat vrouwen niet eens zo lang geleden niet eens mochten voetballen en daar echt wel iets voor moesten doen als ze dat wel wilden, gelukkig zijn de tijden veranderd.
Mooi is het dan om te lezen dan Wiegman zich nog steeds druk maakt om de vrouwenrechten.

Als je een boek verwacht wat vooral ook gaat om de persoon Sarina Wiegman buiten het veld dan is dit niet het boek voor jouw, het gaat meer echt om Sarina de trainster en coach, tuurlijk zit er wel wat priveverhalen in maar het gaat vooral om wat ze allemaal gepresteerd heeft.
Zelf vond ik dat wel jammer omdat ik ook gewoon benieuwd ben naar wie ze echt is.
Waar een hoop mannen ook echt iets van kunnen leren qua hoe ze in de wedstrijdbeleving staat. qua tactieken etc.

Bedankt Harpercollins Nederland voor dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Renate