Scherp geschreven boek met veel zelfkennis

RendevandeKamp 23 december 2019
Het is alweer jaren geleden dat ik een mail kreeg van Arnold Karskens waarin hij vroeg om een ontmoeting. In een wegrestaurant bleek dat hij bezig was met een roman over zijn belevenissen als oorlogsverslaggever. Hij wilde weten hoe soldaten met PTSS zouden reageren op dingen. Nog een heel stel andere vragen beantwoordde ik. Karskens deed zorgvuldig onderzoek.

Maar vervolgens moest ik lang wachten totdat ik opnieuw iets van hem hoorde. Het was een foto van de cover van zijn roman. Nog niet uitgegeven, maar een proefcover. Het zag er goed uit. Maar, was de boodschap, het ging nog wel even duren voordat het zou uitkomen.

Vorige week vrijdag was eindelijk de boekpresentatie in boekhandel Scheltema in Amsterdam. De analfabeten weten dit niet, maar Scheltema is de allerlaatste boekhandel in een land waarin iedereen alles al weet. Kijk maar op Facebook. Met een mooi gebaar van Arnold nam ik mijn exemplaar van zijn nieuwe boek in ontvangst, nam een drankje en spoedde mij naar huis terug.

Het boek zou ik pas gaan lezen wanneer ik al die andere boeken die nog wachtten uit had. Maar het boek riep me en vrijdagavond laat begon ik te lezen. 'Alle pijn van de wereld', is een roman over Arnold Karskens zelf. Een autobiografische roman, half feiten half fictie. Karskens duikt in zijn eigen verhaal onder als de jonge oorlogsjournalist Dick Ricks en neemt de lezer mee in een adembenemende reis door zijn herinneringen.

Vol gemene zelfspot is het boek het verhaal van een jonge man die oud wordt. Enthousiast van oorlog naar oorlog reist en wordt gevierd als sterverslaggever. Maar tenslote eindigd als een cynische oude man zonder haar die beseft dat de waarheid is dat niemand zich interesseert voor de waarheid. Alleen goedverkopende krantenverhalen tellen en het eigen belang. Dick Ricks zit als kwaadaardige peinzer in een hoekje van de redactie van een krant die niet meer loopt en ziet het verslaan van nieuwe oorlogen als laatste vluchtweg van een redactie die op hem neerkijkt.

Het boek staat vol van prachtige verhalen over het werk van een oorlogsverslaggever zo vrij als een vogel maar slaaf van zijn krant. Bij gebrek aan oorlog wordt op een dag gezocht naar stormslachtoffers. Van een vrouw die Dick Ricks meelokt naar zijn hotelkamer, bekijkt hij de ribben bij het licht van zijn GSM nadat het licht uitvalt.

Dick Ricks is een geloofwaardige reiziger die dwars door de herinneringen van Karskens, echte gebeurtenissen aan de kaak stelt en de sfeer bij de Nederlandse militairen in een oorlogsland in het Midden-Oosten laat zien. Het gedrag van officieren die moeten omgaan met journalisten en opstandelingen die hun carrière kunnen schaden.

Het boek leest als een trein en is goed geschreven. Het is origineel, vol met humor en verdient een breed publiek. En is het niet mooi dat ikzelf nog in het dankwoord sta?

Meer recensies van RendevandeKamp