Spannend boek

RendevandeKamp 05 november 2020
Schrijver Michiel Janzen schrijft factie. Factie is een kruising van fictie en feiten. Deels is het waar dus wat hij schrijft, en deels niet. In zijn thriller 'Hitlers geheime Ardennencommando' zagen we dat Janzen een uitermate geloofwaardig én spannend verhaal neer kan zetten over Otto Skorzeny. Janzen is gefascineerd door Skorzeny, de lange Oostenrijkse SS-commando die Mussolini hielp ontsnappen en achter de linies actief was tijdens het Ardennenoffensief.
En daar zien we al hoe gevaarlijk Janzen is. Door waargebeurde feiten te vermengen met zeer geloofwaardige feiten die niet zijn gebeurt of misschien wel zijn gebeurt, komt een verhaal tot stand dat misschien niet, maar in elk geval wel gebeurt had kúnnen zijn. En bewijs nou maar eens dat het niet gebeurt is, wanneer het zo geloofwaardig klinkt zoals Janzen het opschrijft.
Janzen's nieuwste thriller 'De jacht op de Führer' beschrijft hoe opnieuw Otto Skorzeny een geheime missie uitvoert. Een missie die gebeurt had kúnnen zijn. Janzen laat de lezer drie verschillende verhaallijnen volgen. De lijn van Otto Skorzeny die opdracht krijgt Adolf Hitler uit Berlijn te laten ontsnappen aan het eind van de oorlog, een lijn van een Britse geheim agent die juist Hitler moet gevangen nemen en een lijn die een Russische geheime eenheid volgt die opdracht kreeg van Stalin om Hitler te ontvoeren en voor het gerecht te brengen.
Om het boek te kunnen schrijven deed Janzen jarenlang onderzoek ter plaatse en raadpleegde hij talloze archieven. Het resultaat is een boeiend verhaal dat de lezer laat geloven dat het écht zo gebeurt is. Samen met de lange Oostenrijker Skorzeny loopt de lezer door de bunker van Hitler diep onder de grond in Berlijn en leert de bewoners van dit surrealistische decor kennen. Met Russische commando's infiltreert de lezer de Duitse linies en loopt door een belegerde Duitse hoofdstad. Samen met een Britse geheim agent reist de lezer door het Duitsland van net voor het oorlogseinde.
Je ziet als het ware de afbrokkelende hoofdstad van een kapotgeschoten land. Op elke pagina gaat alles een stukje meer kapot. Totdat alle verhaallijnen samenkomen en....
Ja, en daar ga ik natuurlijk niet vertellen hoe het afloopt. En loopt het wel af? Er is een tweede deel van dit boek gepland voor eind volgend jaar. Zo houdt Michiel Janzen ons weer in spanning.
Spannend, geloofwaardig, boeiend en misschien is het toch wel echt zo gebeurt.

Meer recensies van RendevandeKamp