Stad der Dieven sleurt je de oorlog in!

René 24 februari 2020
De schrijver David Benoiff beschrijft de Tweede Wereldoorlog rondom Leningrad, oftewel Petri, zoals het genoemd wordt in het boek.
Hij beschrijft de onverwachte kennismaking tussen de Joodse jongen Lev en de Russische Kolja. Zij worden met een opdracht de koude winter en de gruwelijke oorlog ingestuurd.
De schrijfstijl varieert soms en moest mij in het begin erg overtuigen, om bij de les te blijven. Maar toen ik éénmaal in het verhaal zat, greep het avontuur van de beide jongens mij. En vloog ik door de hoofdstukken en de soms gruwelijke oorlogsbelevenissen heen.
Het verhaal is soms grappig, soms ontroerend en soms gruwelijk en angstig. Het einde van het boek viel wat tegen, omdat de vaart er wat uit leek te gaan.
Ik twijfel tussen drie en vier sterren, zou eigenlijk op 3,5 sterren uitkomen. Ik geef het boek het voordeel van de twijfel, 4 sterren. Al met al, een aanrader voor wie van een schelmenroman en een oorlogsroman houdt.

Meer recensies van René