Het verhaal voelt als een warm bad

Renée Olsthoorn 05 januari 2022 Auteur
Sinds het verschijnen van haar debuut kom ik Marieke regelmatig tegen op de diverse socials. Ze kwam bij mij meteen over als een sociale, enthousiaste en geestige persoonlijkheid, en ik was dan ook heel nieuwsgierig naar haar debuut. Aangezien het verschijnen van het e-boek op zich laat wachten besloot ik de paperback bij haar aan te schaffen. Ik was gewoon té nieuwsgierig. Ik ontving per omgaande een beeldig ingepakt pakketje, waarvan ik het bijna zonde vond om het uit te pakken. Natuurlijk heb ik het wel gedaan. Gelukkig maar, anders had ik deze heerlijke feelgood, die anders is dan anders, niet gelezen.

Zou ik in haar boek haar persoonlijkheid, zoals ik die online heb leren kennen, terugzien? Daar was ik benieuwd naar. En ja hoor: gevoelig, leuke humor en warmte. Je kunt merken aan Marieke dat ze familie hoog in het vaandel heeft staan. Een familie waar je dolgraag deel van zou willen uitmaken. Een familie die voelt als een warm bad.

Het verhaal draait om Viola, een jonge vrouw die emotioneel heel wat voor haar kiezen krijgt maar getuigt van een enorme veerkracht die uiteindelijk ook beloond wordt. Ze krijgt al vroeg in het verhaal een relatie met Jochem - wat een man! - maar de relatie komt onder druk te staan door een gebeurtenis die zowel voor Jochem als voor Viola een donderslag bij heldere hemel betekent. Als deze hobbel is genomen kom je verder in het verhaal veel te weten over de geschiedenis van Viola (zijzelf ook trouwens), en een zoektocht naar haar achtergrond volgt. Deze zoektocht leidt haar naar Oostenrijk en Ierland. Hierover kan ik niet al te veel vertellen want dan zou ik me aan spoilers schuldig maken en dat wil ik natuurlijk niet.

Viola is een fijne jonge vrouw, haar leuke zus Madelief niet minder en zorgzame, redelijke (en knappe) Jochem is een man over wie een vrouw droomt. De beschreven regio's zijn beeldend en ik wil nu dolgraag naar Salzburg , de geboortestad van mijn geliefde componist Mozart (een dingetje miste ik, de Salzburger Mozartkuglen, maar dat terzijde. Ik heb me tegoed kunnen doen aan Sachertorte ;-)). En ook Ierland staat nu op mijn bucket list.

Ik heb genoten van dit boek waarin veel gebeurt en waarmee je je geen moment verveelt.

Meer recensies van Renée Olsthoorn