Een pakkend debuut

Renée Olsthoorn 28 december 2021 Auteur
In 'Naar de Noorderzon' leidt Annabelle ogenschijnlijk een leventje om jaloers op te worden: ze heeft een knappe echtgenoot met een goede baan, drie schatten van kinderen en woont in een prachtig huis. Maar zoals zo vaak het geval, niet alles is wat het lijkt. Als haar vader een hartinfarct heeft gehad, en ze niet op de steun van haar man heeft hoeven rekenen - een man die bovendien vreemd blijkt te gaan - stort haar wereld in.

Via een afwisseling van het heden en het verleden via flashbacks wordt de geschiedenis van liefdevolle en sympathieke Annabelle allengs ontrafeld. Ze is docente Nederlands maar zou best wel professioneel fotografe willen worden, want fotografie is haar passie. Via Instagram, waarop ze een in haar fotografie gespecialiseerd account heeft, krijgt ze een verzoek om naar Noorwegen af te reizen voor een natuurfotografieproject.
Aangezien haar leven even aan stukken ligt - maar het gelukkig beter gaat met haar vader -, grijpt ze de kans met beide handen aan. Als ze in het voor haar ter beschikking gesteld huis in Noorwegen aangekomen is, wordt ze met iets - en even later met iemand - uit haar jeugd geconfronteerd wat haar leven nog meer op zijn kop zet dan het al stond.

Vervolgens wordt ze voor een hels dilemma gesteld... Terug naar het leven dat ze voorheen leidde of durft ze een radicale verandering aan?

De dubbele betekenis van 'Weg van jou' vind ik een trouvaille. Weg van de een en weg van de ander... Het klinkt cryptisch maar al lezende kom je erachter.

Het boek wordt aangeprezen als een feelgoodroman - en romantisch is het, zeker weten - maar ik zie het meer als een ontwikkelingsroman, waarin de hoofdpersoon zichzelf beter leert kennen, beter voor zichzelf leert op te komen, leert zich niet alleen maar weg te cijferen en op een gegeven moment knopen durft door te hakken.

Een prima debuut over vriendschap, liefde, hartstocht en een zoektocht naar zelf, met mooie beschrijvingen van de overweldigende Noorse natuur. Ik heb me geen moment verveeld.

Meer recensies van Renée Olsthoorn