Een filmscript in een handomdraai

Renée Olsthoorn 28 september 2019 Auteur
`Elle et lui' van Marc Lévy (In het Nederlands vertaald met `PS uit Parijs') is een heerlijke romantische komedie met een heel verrassend plot over een niet bepaald succesvolle Amerikaanse schrijver, die in Parijs woont, en een heel beroemde Engelse actrice die om persoonlijke redenen zich een tijdje in Parijs heeft verstopt.

Paul en Mia hebben elkaar via een datingsite leren kennen (een overigens door vrienden goedbedoelde maar opgezette val die tot een komische Babylonische spraakverwarring leidt) en besluiten vrienden te blijven maar dan…

Door een reeks van gebeurtenissen samenhangend met een hoogst merkwaardig succes van een van Pauls boeken in Zuid-Korea en de ontrafeling van het geheim van dit succes ter plekke in Seoul veranderen hun gevoelens voor elkaar. Wat het geheim van zijn succes is, verklap ik niet, dat zou een onvergeeflijke spoiler zijn.

Of er een relatie tussen Paul en Mia uit voortvloeit is echter een hele grote vraag.

Marc Lévy (Boulogne-Billancourt, 1961) is een succesvol romanschrijver, maar de boeken die ik tot nu toe van hem heb gelezen zijn bijna filmscripts en lenen zich dus prima voor filmbewerkingen. Bijzonder geestige romantische komedies met veel dialoog en een levendige couleur locale. In dit boek met name van omgeving Montmartre en, aan de rive gauche, Saint Germain. Een script is er in een handomdraai van gemaakt volgens mij.

Hoe dan ook, de boeken van deze schrijver, die ik kort geleden heb leren kennen, smaken naar meer. Toen het boek uit was, heb ik het dan ook met een heel tevreden zucht dichtgeklapt.

Meer recensies van Renée Olsthoorn