Lekker vlot SF avontuur

Richard de Boer 11 september 2020
Revolte van Jorrit de Klerk is het eerste deel uit De Zwijgende Aarde, een door verschillende auteurs geschreven reeks science fiction boeken.

Hoofdpersoon in dit eerste deel is Raik die zijn grootste droom om op te klimmen in de gelederen van de ruimte-organisatie VAHA bijna uit ziet komen wanneer hij wordt uitgenodigd voor een gesprek bij het management (waar VAHA een afkorting voor is wordt verder niet aangegeven). Raik is momenteel werkzaam bij de vluchtleiding op HAB-2, een enorme ruimtekolonie die gebouwd is in een asteroïde, maar zal als alles goed gaat verhuizen naar HAB-1. En dan mag hij eindelijk een witte overal dragen die hoort bij zijn nieuwe leidinggevende functie. Het gesprek verloopt goed en hij hoeft de volgende dag alleen nog maar even op tijd te zijn bij zijn nieuwe werkgever... geen probleem toch?

Dan breekt echter de chaos uit en spat de droom van Raik uiteen. Arbeiders op HAB-2 komen in opstand tegen de leiding (de witte management jassen) die zij verantwoordelijk houden voor de slechte omstandigheden op de met 30.000 mensen zwaar overbevolkte HAB-2 kolonie. Tot overmaat van ramp valt de communicatie met de Aarde weg (De Zwijging). Samen met vrijhandelaar Freddy en haar cyberkat Fluffy weet Raik echter te ontsnappen aan de opstandelingen, maar zelfs de VAHA blijkt toch ook niet helemaal de onschuldige organisatie te zijn die het op papier zou moeten zijn.

We weten aan het eind nog niet waarom en op welke manier de Aarde precies tot zwijgen is gebracht, maar wat we wel weten is dat Amerika door natuurgeweld en onlusten is verworden tot onleefbaar gebied (inclusief mutanten) en dat Europa het epicentrum van de wereld is geworden. Sterker nog... het hoofdkantoor van VAHA staat in Nederland (Eindhoven). Bovendien is de Gulden een wettig betaalmiddel. Grappige details die het verhaal leuker maken, hoewel misschien niet heel realistisch (oke, het is science fiction).

De manier waarop HAB-2 gebouwd is geeft ook aan dat we nog een lange weg hebben te gaan voor we ons ruimtereizigers kunnen noemen. Vooralsnog zijn we nèt aan in staat een karretje op het oppervlak van Mars te krijgen, maar in Revolte is het al vrij normaal te reizen naar Titan voor een toeristische vaartocht over de methaanzeeën. Ook HAB-2 ligt niet echt op loopafstand van de Aarde. Het is een forse asteroïde vlakbij Vesta (bestaat echt) die we eerst hebben uitgehold (!), daarna zijn er aan de binnenzijde enorme elektromagneten geplaatst waarbinnen de metalen leefconstructie is gebouwd die in staat is eigen zwaartekracht op te wekken en ook compleet zelfvoorzienend is voor duizenden mensen. Het valt nog te bezien of we over pakweg 200 of 300 jaar in staat zijn zoiets gebouwd te hebben. Maar dat is het leuke aan science fiction boeken, alles is mogelijk.

Jorrit de Klerk levert met dit eerste boek een kort verhaal met de nodige vaart en een vleugje humor, maar niet met heel veel diepgang behalve de kwestie of het moreel aanvaardbaar is met mensen te knoeien middels nanotechnologie, het is bijvoorbeeld geen Hyperion van Dan Simmons of Imperial Radch van Ann Leckie dat ik vrij recent heb gelezen. Gek genoeg deed de sfeer me wat denken aan de Guardians of the Galaxy films, nu met een kat in plaats van een wasbeer (alleen praat de kat niet), en dat is zeker geen slecht teken. Op naar deel 2 geschreven door Jasper Polane.

Voor uitgebreide informatie over de Zwijgende Aarde reeks verwijs ik graag naar onderstaande artikelen van Marvin:
Deel 1
Deel 2