Mooi veelzijdig mens en dito boek

Robin 17 februari 2024
Jaap Cohen heeft zeven jaar aan deze biografie gewerkt en het resultaat is ernaar. Wat een geweldig monument voor Theo van Gogh.

Toen Van Gogh nog leefde had ik niet veel met 'm op. Maar omdat ik interviews met Jaap Cohen zag en las, werd mijn nieuwsgierigheid naar het resultaat van zijn zeven jaar durende noeste arbeid gewekt. Het is de eerste biografie die ik sws ooit las in mijn leven. (Ik ben 55). Nooit zoveel op gehad met het genre.
Maar wat was dit geweldig om te lezen, nauwelijks weg te leggen en prachtig geschreven.

Het eenzijdige 'grote vuilbekimago' dat ik van Theo in mijn hoofd en herinnering had, werd nu aangevuld met talloze anekdotes, wetenswaardigheden en beschrijvingen die dit imago heel maakten. Ik zag en las ineens een andere Theo, iemand die eigenlijk een enorme goedzak was die stilletjes en onopgemerkt met geld smeet als iemand in zijn omgeving in nood zat. Een mooi mens, die absoluut niet tegen hypocrisie kon en er dan ook flink in beukte met harde taal als hij dit bij iemand signaleerde of alleen maar vermoedde.
Met terugwerkende kracht vind ik het jammer dat ik hem bij leven niet beter heb gevolgd. Gelukkig is er deze biografie en YouTube.

Meer recensies van Robin