Een historische roman met een hedendaagse boodschap!

Roos 21 juni 2020
De dochter van de Nazi
Een roman beschreven vanuit het perspectief van een nazi meisje, dat soort romans kom je niet vaak tegen. Mijn nieuwsgierigheid was dan ook gelijk gewekt!
Fein heeft een heel geloofwaardige historische roman neergezet. In het begin van het verhaal gelooft Hetty echt in de nazi-ideologie. Er zitten dan ook een paar scenes in het boek die echt indruk hebben gemaakt, wat mensen elkaar kunnen aandoen. Het is ergens bizar dat je je medemens zo als minderwaardig gaat beschouwen. Fein heeft dat niet alleen realistisch en geloofwaardig neergezet, maar het ook zo geschreven dat het je mening over Hetty niet beïnvloedt. Je merkt dat Fein heel veel onderzoek gedaan, niet enkel naar bepaalde historische gebeurtenissen maar naar de tijdsgeest van die tijd.
Hoewel Fein een prettige en toegankelijke schrijftstijl heeft, waardoor het boek (ondanks het af en toe zware onderwerp) makkelijk wegleest. Toch kon het boek niet pakken, zoals ik had gehoopt. Ik moest mezelf dwingen om het boek op te pakken en verder te lezen. En dat is jammer, want het verhaal zit echt goed in elkaar en dat einde vond ik echt ijzersterk.
Dit is zeker een boek wat ik zou aanraden aan mensen, vooral als je fan bent van historische romans over de tweede wereldoorlog is dit zeker een aanrader. Doordat het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van een ‘gewoon nazi meisje’, geeft het het verhaal iets unieks. Je gaat gaanderweg meeleven met Hetty, en voor haar hopen.
Maar het boek is ook actueel! Hetty heeft vooroordelen, maar ze leert zich te verdiepen in die mensen en ontdekt dat zij niet anders zijn dan zij is. Laten wij daarvan leren in deze tijd, al is het maar een beetje.

Ik geef het boek 3.5 ster!

*Bedankt Hebban en Xander uitgevers voor een recensie exemplaar en het meemogen doen aan de leesclub. Dit heeft mijn mening over het boek niet beïnvloedt!*

Meer recensies van Roos