De verwisseling: een Historische roman vanuit een uniek perspectief

Roos 15 november 2020
De verwisseling is een historische roman die Izabel volgt. Zij woont in Tsjechoslowakije en werkt op de boerderij van haar moeder, waar ze op een dag de Britse krijgsgevangene ontmoet. Ze worden verliefd. Deze roman is maar dan een liefdesroman, het gaat dieper in op het leven van krijgsgevangene en Brookes schuwt niet om de harde waarheid op papier te zetten. Daarmee zet Brookes een krachtige historische roman neer vanuit een uniek perspectief:h et perspectief van de krijsgevangene tijdens de tweede wereldoorlog. Dit is iets wat we niet vaak voorbij zien komen. Alleen al daardoor is het een absolute must read voor fans van historische romans en de tweede wereldoorlog.

Brookes heeft een prettige schrijfstijl waardoor je vrij snel door het boek gaat. Het leest erg prettig weg, ondanks de heftigheid van het verhaal. Het is een mooi verhaal wat Brookes heeft neergezet. Er gebeuren wat heftige dingen in het boek waardoor het ook erg realistisch wordt. En toch heeft dit boek ook wat mindere punten. Ik miste diepgang bij de karakters, zowel de hoofdpersonages als de zij-personages. Zeker de zij-personages hadden meer aandacht gemogen. Ze kwamen enkel in beeld als het nuttig was maar waren daarna ook weer snel verdwenen terwijl sommige personages een sterke band met elkaar zouden hebben. Dit merk je dus niet echt. Ook met Izabela en Bill blijft het ergens erg afstandelijk. Ik kreeg geen band met ze. En daardoor ging het mij ook niet interesseren wat er met ze zou gebeuren en kon het verhaal mij niet binden. Dat was jammer, Brookes had er meer uit kunnen halen. Daardoor moest ik het boek ook echt verplicht oppakken voor mezelf in plaats van dat ik er met plezier voor ging zitten. Het einde vond ik wel erg gedurfd, maar ik zal hier verder niks over zeggen vanwege spoilers.

Kortom, De Verwisseling is een beetje een lastig om boek om te recenseren. Aan de ene kant is het verhaal sterk en heeft het een uniek perspectief. Aan de andere kant had de uitwerking beter gekund, vooral wat betreft de karakters. Het verhaal kon mij daardoor niet zo sterk boeien als ik zou willen en is niet zo bijzonder of meeslepend als waar ik had op gehoopt. 3 sterren, niet steengoed maar ook niet super slecht; gewoontjes.

Meer recensies van Roos