De Bewaring - Yael van der Wouden

Via Hebban kreeg ik een van de 350 exemplaren van dit boek, voorafgaand aan de daadwerkelijke uitgave. Sowieso een reden om in het boek te duiken.

Het verhaal speelt zich in de jaren zestig af en is opgebouwd uit drie delen.

In het eerste deel maken we kennis met Isabel, een wereldvreemde en starre vrouw, die na hun overlijden in het huis van haar ouders is blijven wonen. Zij heeft twee broers, Hendrik en Louis, met wie het contact ook moeizaam verloopt. Wanneer Louis voor langere tijd voor zijn werk naar het buitenland moet, wordt zijn nieuwe vriendin, Eva, voor langere tijd aan de zorgen van Isabel toevertrouwt. We lezen hoeveel moeite Isabel hiermee heeft, zeker wanneer er allerlei voorwerpen uit het huis verdwijnen.

In het tweede deel lezen we het verhaal van Eva, hoe ervaart zij het contact met Isabel en hoe vergaat het haar gedurende de periode dat zij bij Isabel inwoont.

Het derde deel is het beste deel van het boek. Daarin komen alle lijnen van het verhaal samen en wordt bevestigd wat je tussen de regels door in het eerste en tweede deel al hebt vermoed.

Al met al een boek met een beklemmend thema, ook iets wat dezer dagen meer in de belangstelling staat als we kijken naar het laatste deel van de televisieserie De Joodse Raad. Wat overkomt hen die na de Tweede Wereldoorlog terugkeren uit de kampen?

Het boek is goed leesbaar, is geen hoogvlieger maar het houd je wel vast wanneer je er eenmaal in begint.

Meer recensies van Ruud Dirriwachter