Cromwell, een man van vlees en bloed

Saar Thaets 26 augustus 2020
Wolf Hall is het eerste deel van de Cromwell trilogie van Hilary Mantel. In deze eerste roman maak je kennis met Thomas Cromwell en wordt er verhaalt hoe Katharina van Aragon als koningin verstoren werd.

Mantel heeft meteen je aandacht wanneer ze een jongeman ten tonele brengt die uiteindelijk Thomas Cromwell zal blijken te zijn. Thomas wordt door zijn vader beestelijk mishandeld en besluit om Engeland de rug toe te keren.

Hij komt pas terug ten tonele wanneer hij reeds raadsman is van kardinaal Wolsey en het punt van diens val nadert . Meteen zie je de eerste meesterlijke zet van Cromwell op zijn weg naar een van de machtigste mannen van Engeland.

In het begin had ik zeer veel moeite met de stijl van Mantel. Het vergde discipline en volharding om verder te lezen. Niet omdat haar stijl zo vreselijk is, maar eerder vanwege de onduidelijkheid in de dialogen. Mantel benoemt de spreker namelijk telkens met 'hij', maar het is niet echt duidelijk wie er dan aan het woord was. Ook de voornamen die vaak hetzelfde zijn, zorgden voor verwarring. Na de eerste 100 bladzijden begin ik echter te begrijpen dat 'hij' in de meeste gevallen gewoon Cromwell zelf was. En toen was ik verkocht.

Mantel heeft namelijk een majestueuze schrijfstijl waarmee ze historische figuren, en niet in het minste Thomas Cromwell, mensen van vlees en bloed weet te maken. Ook al is Cromwell wellicht de meest gehate figuur in de geschiedenis, je kan niet anders dan sympathie voor hem opvatten als je deze roman leest.

Mede dankzij het rijke aantal flash-backs van Cromwell zelf, leer je de man beter kennen en begrijp je wat hij heeft uitgespookt in de periode dat hij Engeland verliet en raadsman van de kardinaal werd. Deze mijmeringen zorgen voor een zekere complexiteit in het verhaal, maar zorgen vooral voor een verrijking en een diepgang waarmee Mantel absoluut een knaller van formaat neerzet.

Een 'Game of Thrones' onder de literatuur als je het mij vraagt. Qua intriges, bloed en doden moet 'Wolf Hall' alleszins niet onderdoen voor Martins eerste deel van zijn fantasyreeks. Qua schrijfstijl en zindering ook niet!

Meer recensies van Saar Thaets