Veel meer dan een familiezoektocht

samanthasboekenhoekje 19 februari 2024
Aan de rand van een groot bos is een imposant boek, waar ik veel van geleerd heb. Na het lezen van de achterflap denk je dat het boek gewoon gaat over de zoektocht van Saba naar zijn broer en vader, maar er zit zoveel meer in dit boek. Het gaat over de geschiedenis van Georgië, verschrikkelijke oorlogen, vluchten van die oorlog, families die verscheurd geraken, vriendschap... Ik wist eigenlijk zo goed als niets over dit land en dit boek heeft me geprikkeld om opzoekingswerk te gaan doen. Het is een land met een rijke geschiedenis, waar veel over te ontdekken valt.

Dit is dus zeker geen 'leuk' boek door de stevige thema's die erin verwerkt zijn. Toch las het boek heel vlot, mede doordat de zoektocht van Saba als een rode draad doorheen het verhaal ligt. Je wilt antwoorden op je vragen: Waar zijn Irakli en Sandro? Waarom houden ze zich verborgen? Aan het einde van het boek krijg je zeker antwoorden op je vragen, maar er blijven nog kleine kiertjes open waar de lezer zelf over kan nadenken. Dat vond ik erg fijn, ik hou van zulke eindes!

Auteur Leo Vardiashvili is zelf een Georgiër die vluchtte naar Londen, dus hij heeft ongetwijfeld veel van zichzelf in dit boek gestopt. Dat voelde je, dit boek kan een lezer onmogelijk koud laten.

Meer recensies van samanthasboekenhoekje