het tonen van leiderschap in tijden van oorlog

Historywoman1994 13 augustus 2020
Vrijheid

Het boek Vrijheid is geschreven door Imogen Kealey. 'Imogen Kealey' is een pseudoniem voor Darby Kealey en Imogen Robertson. Darby Kealey is een schrijver en producer, gevestigd in Los Angeles.
Imogen Robertson is een schrijver van historische fictie. Voordat ze schrijver werd, regisseerde ze voor tv, film en radio. Ze schreef ook King of Kings , een samenwerking met de legendarische internationale bestseller Wilbur Smith.

Het boek vrijheid verteld het verhaal over Nieuw-Zeelandse spionne Nancy Wake die voor de Britten als spionne werkte tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal begint in Frankrijk waar Nancy Wake samenleeft met haar echtgenote Henry Fiocca. Samen met haar echtgenote maakt zij deel uit van een verzetsgroep die in Frankrijk soldaten helpt te ontsnappen. Dan wordt haar echtgenoot Henry opgepakt en besluit zij via Spanje te vluchtte uit Frankrijk. Na het bereiken van Engeland besluit Nancy Wake besluit lid te worden van de Special Operations Executive (SOE). In 1944 wordt Nancy gedropt in Frankrijk om alvast voorbereidingen te treffen voor de operatie D-day.

In Frankrijk wordt Nancy verantwoordelijk gesteld om de dropping van de SOE op te halen en te verdelen onder de verzetsgroepen die deelnemen aan de verzetsacties. De lokale verzetsgroep waar Nancy zich bij aansluit wordt geleidt Emile Couloudon, Gaspard. De relatie tussen Nancy en Gaspard verloopt moeizaam. Het heeft er in eerste instantie mee te maken dat Gaspard moeite ermee heeft dat Nancy een vrouw is. Daarnaast wil Gaspard niet samen werken met Franse strijdkrachten van binnenlandse zaken. Hij vind dat deze organisatie teveel bemoeienis heeft vanuit Londen.

Het boek heeft meerdere spannende momenten. Zo kon ik het boek niet weggeleggen toen Nancy’s echtgenote Henry werd opgepakt en werd ondervraagd. Ook bij tal van verzetsacties in Frankrijk hierbij kan worden gedacht aan de fietstocht die Nancy maakt in Frankrijk om aan een radio te komen behoort tot een van de momenten waarbij ik het boek niet kon weggeleggen. Ondanks dat het boek wordt getypeerd als een roman (zie hiervoor de achterkant van het boek) lees het totaal niet als een roman. Het boek is door het tijdschrift vrij Nederland opgenomen in de detective en thrillergids van 2020 en is hierbij beoordeeld met vier sterren. In mijn ogen zeker verdiend, het is alleen jammer dat ervoor gekozen is om op de achterkant van het boek wordt geschreven dat het een roman is, hierdoor zullen sommige personen het boek ten onrechte links laten liggen.
Het merendeel van het verhaal wordt vanuit het gezichtspunt van Nancy verteld. Zo af en toe wisselt het boek naar Nancy’s echtgenote Henry of de Duitse kolonel Böhm die het op Nancy gemunt heeft. Het hoofdpersonage maakt in het loop van het verhaal in mijn ogen wel een karakterontwikkeling door. Richting het einde van het verhaal komt erbij Nancy het besef door dat ondanks haar taak als spionne ook haar gevoelens mag tonen aan de buitenwereld. Het tonen van (gevoelens) pijn maak je niet tot een zwak mens. In het verhaal speelt ook mee dat voelt Nancy zich ook erg schuldig dat zij Frankrijk heeft achtergelaten (lees haar echtgenote). Dit zorgt ervoor dat Nancy zich als een sterk onafhankelijk vrouw wilt neerzetten die geen hulp nodig heeft/wilt van de andere personages uit het boek. Deze karaktertrek van innerlijke strijd met jezelf om geen hulp te vragen kunnen denk ik kunnen veel vrouwen in herkennen (inclusief mezelf). Deze herkenbaarheid zorgt ervoor dat ik goed kan meeleven met het hoofdpersonage Nancy Wake.

Op de laatste pagina’s van het boek is te lezen dat bepaalde onderdelen uit het verhaal niet helemaal op de waarheid berustte. Dit maakt het boek niet minder interessant om te lezen. De keuze voor de verandering van dit verhaal is begrijpelijk en zorgt ervoor dat het verhaal logisch te volgen is. Naar mijn mening zou er anders te veel uitleg over bepaalde gebeurtenissen moeten plaatsvinden. Hiervoor is het zelfs voor iemand die minder weet over de Tweede Wereldoorlog in Frankrijk goed te volgen.

Het is boek is zeker een aanrader!. Het belicht het verhaal van een vrouwelijke spionne in de Tweede Wereldoorlog. Een kant van de oorlog waar in mijn ogen nog te weinig over is geschreven en onderzoek naar is gedaan. De moed die Nancy heeft getoond tijdens deze oorlog is voor mij wel een inspiratiebron. Het toont maar weer dat ook een vrouw in staat is om leiderschap te tonen aan groep mannen. Het boek vrijheid krijgt ***** sterren en behoort zeker tot mijn top van gelezen boeken die in 2020 heb gelezen.

Meer recensies van Historywoman1994