Amusant voorleesboek

Sandra Hutchison 22 oktober 2019
Dinosaurusfans opgelet! Dit prentenboek is echt iets voor jullie, hoewel de felgekleurde illustraties, van de Zuid-Afrikaanse auteur en illustrator Alex Latimer, waarschijnlijk iedere peuter en kleuter wel aan zullen spreken. De verhaallijn is vrij simpel gehouden, eigenlijk is de tekst op bijna iedere pagina grotendeels vergelijkbaar. Jammer genoeg is de Nederlandstalige versie niet op rijm uitgebracht, zoals het origineel, waardoor het effect van het herhalen een beetje naar de achtergrond verdwijnt. Aan de andere kant blijft de aandacht hierdoor wel meer bij het verhaal.
Ben ik van Jou? is een leuk prentenboek dat tot de verbeelding spreekt, het verhaal draait volledig om een mysterieus ei. Het ei is uit zijn nest gewaaid. In het ei zit een kleine dinosaurus, maar wat voor dinosaurus zit er in het ei? Waar hoort hij bij? Allerlei dinosaurussen komen voorbij: van de Stegosaurus en andere planteneters tot aan de vleesetende Tyrannosaurus, met zijn vlijmscherpe tanden, aan toe. Allemaal willen ze de jonge dinosaurus best helpen. Jammer genoeg kunnen ze niet door de eischaal heen kijken, jij wel? Zal de jonge dinosaurus zijn ouders kunnen vinden?

Het prentenboek maakt een zeer verzorgde indruk. Ben ik van jou? heeft een stevige kaft die wel tegen een stootje kan en de pagina’s zijn gemaakt van stevig papier met een gladde afwerking, waardoor kleine kinderen er gerust doorheen kunnen bladeren.
Maar het is ook een amusant boek om uit voor te lezen. Omdat een groot deel van de tekst op elke pagina terugkomt zullen kinderen de tekst snel gaan herkennen en “meelezen”, waardoor de focus lang bij het boek blijft hangen. Ook de mooie illustraties helpen om de aandacht erbij te houden. Leuk extraatje is dat wanneer je de paginagrote afbeelding van het ei – ergens midden in het boek - tegen het licht houdt, kinderen de dinosaurus er doorheen kunnen zien. Wat natuurlijk voor een hoop hilariteit kan zorgen. Daarna gaat het verhaal verder en brengen alle dinosaurussen gezamenlijk het ei terug naar de rechtmatige ouders, waardoor het verhaal toch nog goed afloopt. Een mooi verhaal over elkaar, waar nodig, helpen en erbij (willen) horen.

Meer recensies van Sandra Hutchison