Een uniek en spannend verhaal

Sandra Hutchison 07 november 2019
Bertina Mulder schreef eerder al twee boeken. Toen Bertina’s oog viel op een ietwat eigenaardige rouwadvertentie in de krant, was het idee voor een nieuw boek geboren. Het resultaat mag er zijn.

Eerder las ik van dezelfde auteur al het boek De rode magneet, een psychologische thriller waar ik erg enthousiast over was. Mijn verwachtingen voor dit nieuwe boek waren dan ook hooggespannen. Zal De Veluwse verdwijning weer net zo origineel zijn als zijn voorganger?

Wanneer Teus terugkomt van een ruim 100 km lange wandeltocht (het Pieterpad) moet hij in een oude krant lezen dat niet alleen zijn onsympathieke oom, maar ook zijn tante Almina onverwachts zijn overleden. Teus voelt zich schuldig, omdat hij er niet voor zijn tante kon zijn en wil meer informatie over hun overlijden, dus gaat hij op onderzoek uit. Hij wordt daarin bijgestaan door zijn vriendin Babs met wie hij een prille relatie heeft. Al snel ontdekt Teus dat zijn intuïtie klopt en er een luchtje zit aan de dood van zijn familieleden.

In De Veluwse verdwijning maak je in het eerste gedeelte kennis met de sympathieke Teus en zijn vriendin Babs en wordt het langzaamaan duidelijk dat er meer aan de hand moet zijn. Als lezer krijg je ook een aantal terugblikken voorgeschoteld uit het leven van Almina, waardoor het verhaal even meer aanvoelt als een familieroman dan een spannend boek. Bertina Mulder weet daar echter wel raad mee en laat het familieverhaal haast ongemerkt overgaan in een meeslepend misdaadverhaal. Extra leuk is dat dit verhaal zich afspeelt in ons eigen kikkerlandje. Bertina maakt handig gebruik van de mooie, voor haar vertrouwde omgeving van de Veluwe. Ze weet de sfeer van dit landschap goed neer te zetten. Ook de personages komen wezenlijk over.

Hoewel de hoofdpersonages goed zijn uitgewerkt, was ik graag nog veel meer over Teus en Babs te weten gekomen. Het verleden van Babs en de gebeurtenissen waarmee zij in het verloop van het verhaal te maken krijgen, zijn vrij heftig en hadden meer naar voren mogen komen. Nu speelt zich een groot gedeelte achter gesloten deuren af, maar wat daar allemaal gebeurt, laat zich raden. Bertina geeft de lezer hiermee exact wat nodig is om het verhaal goed te kunnen volgen en dat is best knap. Juist hierdoor leest het boek vlot weg en word je niet afgeleid, maar nogmaals, meer verdieping had ik niet erg gevonden.

Met dit nieuwe misdaadverhaal trakteert Bertina haar lezers opnieuw op een uniek en spannend boek. Geen clichématige taferelen, maar een pakkend en geloofwaardig verhaal met een goed plot en personages waar je na het sluiten van het boek nog veel meer over zou willen lezen.

Lees meer recensies op indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison