Slapeloosheid leidt tot levensbedreigende situaties

Liz heeft een goede baan als mediaproducer, maar nu ze wat ouder wordt, neemt ook de druk toe. Daarnaast maakt ze zich vaak zorgen om haar puberzoon, die vaak tot in de late uurtjes wegblijft van huis. Dat alles bezorgt haar slapeloze nachten. Ze besluit daarom mee te doen aan een slaaptherapie in een klooster. Daar ontmoet ze onder andere de zangeres Robin en de enigszins obsessieve vader Jonathan. Ook zij worstelen met hun slaappatroon. De therapie begint rustig, maar al snel hebben de deelnemers door dat er iets niet in de haak is en wanneer ze het klooster willen verlaten, worden ze daarin belet. Dan rijst al snel de vraag of hun slapeloosheid nog wel hun grootste probleem is…..

Wakker is een spannend verhaal bedacht door auteur Ingrid Oonincx. Haar debuut Nickname verscheen in 2010. Daarna schreef ze nog meer vrij succesvolle thrillers, waaronder de thriller met de titel Verdwenen. Ondanks dat ze al zoveel thrillers schreef, is Wakker voor mij de eerste kennismaking met deze auteur.

Ingrid Oonincx wordt veelal geprezen vanwege de vaart in haar spannende verhalen en de goed uitgewerkte personages. Ook in Wakker neemt de auteur ruim de tijd om de hoofdpersonages aan je voor te stellen. Het verhaal begint veelbelovend. Het idee van een slaaptherapie die uitmondt in een nachtmerrie, sprak bij mij erg tot de verbeelding. Door de gekozen opbouw van het verhaal laat het einde zich jammer genoeg al snel raden. Daarnaast mis ik de vaart in het verhaal en krijgt het verhaal soms ietwat ongeloofwaardige wendingen.

Hoewel het verhaal mij enigszins teleurstelde, heeft Ingrid Oonincx mij door haar toegankelijke schrijfstijl (en de verdieping in de personages) wel voor zich gewonnen. Ik wil dan ook zeker vaker boeken van haar hand lezen.

Wakker is dankzij het originele concept en de aangename manier van schrijven een prettig boek voor elke fan van misdaadverhalen en psychologische thrillers. @indeboekenkast

Meer recensies van Sandra Hutchison