Prachtig vormgegeven boek

Sandra0004 05 april 2024 Auteur
Als rasechte Zeeuwse was ik superbenieuwd naar het nieuwe Zeeuws Bakboek van Judith den Boer. Van haar kreeg ik een recensie exemplaar, waarvoor dank!

Traditionele en moderne zeeuwse bakrecepten, staat te lezen op de cover. Ik ben benieuwd, want ik kom zelf niet verder dan de bekende bolussen, babbelaars en cake in de vorm van een Zeeuws knoopje.

Ik was blij verrast bij het zien van het glossy hardcover boek. Want Den Boer rekent meteen af met het wellicht suffe Zeeuwse imago; het boek staat bol met prachtig gestileerde foto's met een zomerse touch. Niet alleen van de recepten, maar ook sfeervolle foto's van Den Boer zelf en de Zeeuwse bedrijven waar ze mee werkt. Wist je dat we in Zeeland een bierbrouwerij hebben, een wijnboerderij en een zoutziederij? Den Boer geeft deze bedrijven ook een prachtige rol.

De recepten zijn verdeeld in vier hoofdstukken: cake&taart, koekjes, brood en andere lekkernijen. We maken kennis met traditionele recepten zoals boluscake, suikerwafeltjes en appeltaart, maar er staan ook bijzondere recepten in. Denk hierbij aan babbelaarmacarons, kermisvlaai, zeekraal bitterbal en focaccia met mosselen. Ze hebben allemaal een duidelijke omschrijving en voorzien van verschillende moeilijkheidsgradaties zodat iedereen er mee uit de voeten kan.

Het boek misstaat zeker niet op de koffietafel, maar is vooral bedoelt om mee te werken in de keuken. Het bevat 36 overheerlijke recepten, allemaal met een Zeeuws tintje, en met de prachtige foto's die er bij staan weet ik zeker dat je je eerstvolgende weekendtrip (of vakantie!) naar Zeeland wilt boeken!

Meer recensies van Sandra0004