Een meeslepend verhaal met een constante spanning

Sanne Brugel 16 mei 2021
Allereerst is de kaft al erg opvallend. De kleur rood en het patroon maken het interessant en passen gelijk goed bij de titel. De Puzzelman klinkt spannend maar doet ook denken aan een verhaal wat wel eens erg luguber kan zijn. Die combinatie opzich maakt het al een thriller. Ik kende deze auteur van te voren niet en wist dan ook niet wat ik kon verwachten. De flaptekst belooft een goed boek. "De Puzzelman houdt meer van puzzels dan van wat dan ook" Sta jij dan ook niet te popelen om te gaan lezen ?

Bij het openslaan van het boek en het lezen van de proloog komt er gelijk een hoop op je af. Het boek begint met een bepaalde hoeveelheid spanning die het gehele boek constant blijft. Je wordt gelijk in het verhaal gegooid, de titel wordt gelijk duidelijk. Je maakt kennis met Henley en Ramouter, deze personages zijn meteen heel duidelijk. De verschillende personages in dit boek passen goed bij elkaar en de relaties onderling zijn erg helder. Wat me bij Henley opvalt is dat ook haar privésituatie wordt meegenomen en dat werk en privé goed worden gescheiden, dit is als lezer niet verwarrend en prima te volgen. Bij Ramouter is het erg leuk om te zien dat die een enorme groei doormaakt gedurende het verhaal. Hij durft steeds meer en wordt steeds belangrijker in de zoektocht naar de dader. Henley en Ramouter raker ook steeds beter aan elkaar gewend. Erg leuk om te lezen !

De opbouw van het verhaal is minimaal. De spanning blijft het hele boek gelijk en er ontbreken wat verrassingselementen. Het einde heeft wel een verrassende wending en het verhaal loopt iets langer door dan dat ik had verwacht. Daar waar ik verwachtte dat het boek zou eindigen ging het nog even door en gaf nog een laatste boost. Maar door de minimale opbouw missen er wat "wauw" momenten.

Toch vond ik dit een erg goed boek en heb ik met veel plezier dit boek gelezen. Ik had, zeker aan het einde, een "op-het-puntje-van-mijn-stoel" gevoel en sloeg het boek met een glimlach dicht. Dit verhaal heeft een gesloten einde, het verhaal is helemaal af. Ik zou graag meer boeken van deze auteur lezen. En ik hoop, als er een vervolg komt op De Puzzelman, de personages hetzelfde blijven maar er wel een totaal nieuw verhaal komt. Want dit verhaal is klaar, daar moet niet meer aan geschreven worden. Ik heb genoten van dit boek en zal het zeker aanraden aan anderen !

Meer recensies van Sanne Brugel