Heldere, vernieuwende kijk

Saskia Basten 29 oktober 2020
Er zijn al heel wat boeken geschreven over het gebruiken van tarotkaarten. En Actief met de tarot is het derde boek van auteur Jan Ton over dit onderwerp. Toch voegt dit boek nog wel degelijks iets toe aan dit diverse landschap van boeken over tarot. Het geeft een heldere, vernieuwende kijk op deze eeuwenoude kaartenset, die het voor de lezer mogelijk maakt om snel vertrouwd te raken met de diverse kaarten. Ik vind het misschien wel het beste boek over tarot dat ik ken.

Tarot is door de eeuwen heen nogal met geheimzinnigheid omgeven. Niet gek misschien als je weet dat de kaarten worden ingedeeld in een grote en een kleine arcana en dat het woord ‘arcana’ geheimen betekent. Misschien is dat de reden dat de meeste mensen bij tarot denken aan een donkere ruimte vol wierook, waarin een vrouw achter een tafel met kaarten bezoekers de toekomst voorspelt. En dat is ergens wel jammer, want de kracht van de kaarten ligt wat mij betreft op een heel ander vlak. Elke kaart zit vol met symboliek, archetypen en wijsheid. De afbeeldingen op de verschillende kaarten vertellen elk een verhaal. En dat verhaal geeft dan weer inzicht over het verhaal van jouw leven. Een mogelijkheid tot zelfreflectie dus.

Zelf werk ik zo al jaren met inzichtkaarten, zoals tarot, in mijn werk als Transformatie coach en trainer. Fijn instrument om met mensen in gesprek te gaan. Het boek van Jan Ton geeft hierbij een mooie verdieping. Hij beschrijft steeds per kaart welke symboliek er op de kaart staat en hoe je deze kan gebruiken als spiegel tot zelfreflectie. Hij laat je daarbij verschillende invalshoeken zien. Hij schrijft hier zelf over in de inleiding: ‘De antwoorden zijn niet in de kaarten te vinden, maar in jezelf. Daarom zul je in dit boek veel vragen aantreffen en weinig antwoorden.’ Ik vind dit een echte meerwaarde boven boeken die vooral de interpretatie van de auteur geven. Het is erg plezierig dat Jan Ton in zijn boek je als lezer de ruimte laat voor jouw eigen betekenis bij de kaarten van de tarot. Aanrader.

Meer recensies van Saskia Basten