Creativiteit als hulpmiddel voor persoonlijke groei

Saskia Basten 11 maart 2021
Coach en trainer Wendy Smit gebruikt creativiteit als hulpmiddel voor persoonlijke en professionele groei en ontwikkeling, zo staat te lezen op de achterflap van dit boek. En dat is meteen een heel aardige manier om te weten wat je aan dit boek hebt. Het is al een paar jaar geleden uitgegeven, maar heeft niets ingeleverd aan bruikbaarheid. Fijn en praktisch boek.

We leven in een drukke, hectische wereld en dat merken we met zijn allen. Stress en burn-out zijn tegenwoordig zo’n beetje volksziekte nummer 1. En wat kun je er aan doen? Gelukkig ontdekken meer en meer mensen dat mindfulness en meditatie goed helpen om meer rust te vinden. Maar…, helaas is elke dag een kwartier of half uur stilzitten voor veel anderen simpelweg een brug te ver. Door het mediteren neemt in eerste instantie juist de stress toe, omdat je dan juist gaat denken aan alles wat je nog moet doen die dag. De impuls om op te staan en weer verder te gaan is sterk. Dus ja meditatie is erg nuttig, maar het moet je wel lukken om aan deze impuls weerstand te kunnen bieden en door te zetten.

Het boek van Wendy Smit biedt een prachtige en eenvoudige oplossing. Combineer het mediteren met een vorm van creativiteit. Hiermee bereik je ook een innerlijke rust en meer bewustwording, maar met minder stress. Je geeft je hoofd en je handen iets te doen, waardoor je het makkelijker volhoudt. Creatief mediteren staat vol met meer dan 50 verschillende oefeningen, dus er zit al gauw iets bij dat jou aanspreekt. De oefeningen lopen uiteen van een cirkelmeditatie via fotograferen zonder onderwerp tot het schrijven van een heuse haiku.

Persoonlijk vind ik meditatief schrijven en tekenen heel plezierig. Ik heb al heel wat blaadjes volgekriebeld met droedels en vormen. Ook de oefening Luisteren met je handen is een aanrader. Het is een snelle en makkelijke manier om met je aandacht uit je hoofd en in je lijf te gaan. Het is dan ook een heerlijke oefening om te doen vlak voor het slapengaan.

Saskia Basten

Meer recensies van Saskia Basten