Feitelijk èn persoonlijk

Saskia Basten 28 september 2020
In dit boek heeft Linda Wormhoudt een schat aan informatie verzameld over de magische en sjamanistische sporen in Noordwest-Europa. Dit geeft een boeiend beeld van hoe onze voorouders leefden, welke belevingswereld ze hadden en welke sporen dat in onze regio heeft achtergelaten. Veel mensen zullen zich misschien nog wel verbazen over de rijkdom van ons cultureel erfgoed op dit vlak.

Wij Nederlanders zijn een reislustig volkje. Aan het einde van de zomervakantie staan social media tegenwoordig vol met prachtige plaatjes van heinde en verre. Wat je van ver haalt, is beter? Het lijkt alsof de meeste mensen zich niet meer realiseren hoe rijk onze geschiedenis is. Toegegeven onze culturele schatten zijn niet zo indrukwekkend groot als de Britse Stonehenge, de Egyptische pyamides of de Angkor Wat tempels in Cambodja. Maar wie goed kijkt ziet in ons land ook de meest prachtige cultuurgeschiedenis. Linda Wormhoudt is iemand die goed kijkt, zo blijkt uit haar boek ‘Seidr, het Noordse pad’.

Wat ik persoonlijk echt goed vind aan het boek is de combinatie tussen het onderzoeksmateriaal dat Wormhoudt heeft opgegraven en haar persoonlijke ervaringen op dit gebied. Natuurlijk zijn de meeste magische en sjamanistische sporen verborgen of begraven in de christelijke tijden. En doordat deze kennis niet in een ononderbroken lijn is doorgegeven zou je al het materiaal daarmee ter discussie stellen, want hoe objectief en feitelijk is het nog? Maar door de sporen als uitgangspunt te nemen en vervolgens zelf op onderzoek uit te gaan, is het alsof Linda Wormhoudt deze oude kennis weer levend maakt. Ze legt uit hoe ze te werk is gegaan, welke plaatsen ze heeft bezocht en welke rituelen ze heeft gedaan. Dit maakt het mogelijk om ook voor jezelf te gaan onderzoeken wat deze kennis met jou doet. Je kunt je hierdoor verdiepen in het werken met de krachten van het landschap, van planten, van rituelen en zingen. Je kunt voor jezelf rituele voorwerpen maken of rituelen uitvoeren. Ook kun je naar krachtplaatsen in Nederland gaan en je verbinden met de spirit van het land op die krachtplaats.

Ik ben bijvoorbeeld verschillende grafheuvels in mijn omgeving gaan bezoeken. Ik woon in het zuiden van Nederland en hier zijn er nog diverse keltische grafheuvels aanwezig in het land. De energie op die grafheuvels is heel bijzonder en voelbaar. Je kunt op zo’n plek gemakkelijk contact maken met de spirit van het land onder je voeten en zo de meest inspirerende inzichten krijgen.

Saskia Basten

Meer recensies van Saskia Basten