eenvoudige tools voor persoonlijke transformatie

Saskia Basten 20 april 2022
De ondertitel van dit fijne boek is ‘eenvoudige tools voor persoonlijke transformatie’. Dit geeft aardig weer waar het boek van Sandra Ingerman voor staat. Ingerman werkt al enkele decennia als therapeut en sjamanistisch leraar en heeft haar kennis en ervaring in een toegankelijk en praktisch boek gebundeld. Als je graag zelf aan de slag wil om te kijken wat jij kan doen om minder last te hebben van verstorende, negatieve gedachten vind je in dit boek veel handige informatie en oefeningen.

In de inleiding schrijft Sandra Ingerman onder andere dit: ‘Al duizenden jaren vertellen spirituele leringen ons dat onze uiterlijke wereld een reflectie is van onze eigen innerlijke bewustzijnstaat. Als je de wereld om je heen wil veranderen, dan moet je leren hoe je jouw innerlijke staat kunt veranderen.’ Dit is een mooi voorbeeld van hoe Ingerman de koppeling maakt tussen oude kennis en een moderne kijk op zaken. We leven in een turbulente tijd, waarin we gemakkelijk in een negatieve spiraal gezogen kunnen worden. Veel van mijn klanten en studenten ervaren dit in hun dagelijkse leven. Ik zeg hen steeds: ‘Zorg dat jij je energie hoog houdt, dat jij je innerlijk licht blijft voelen en zien. Dan zul je makkelijker kunnen omgaan met de wereld om je heen’. De oefeningen die Sandra Ingerman in haar boek beschrijft kunnen je hierbij prima helpen.

Aangezien ik zelf als transformatie coach en trainer werk, zijn de informatie en oefeningen niet nieuw voor mij, maar Ingerman weet ze wel met smaak en flair te beschrijven. Ze blijft gelukkig haar sjamanistische roots trouw en je zult dan ook enkele oefeningen vinden die geïnspireerd zijn door de natuur. Ook zaken als zingen, ademhaling en het werken met symbolen geven kleur aan het boek. Ik was aangenaam verrast door de inhoud van hoofdstuk 5 ‘Projecteren’. Hierin staan een aantal zeer krachtige tools die je werkelijk verder kunnen helpen. Ze vormen een goed voorbeeld van de kracht en daarmee misschien ook wel de valkuil van het boek. Doordat de auteur zo helder en duidelijk schrijft, zijn de oefeningen makkelijk uit te voeren. Daardoor kan het lijken alsof ze weinig effect zullen hebben. In mijn ervaring zijn dergelijke eenvoudige oefeningen juist de meest krachtige, omdat ze direct naar de kern gaan. Het vraagt echter wel wat aandacht en discipline van de lezer om ze ook daadwerkelijk uit te voeren. Maar dan zul je ook werkelijk de transformerende kracht van eenvoud ontdekken.

Saskia Basten

Meer recensies van Saskia Basten