'Wat hebben schapen eigenlijk voor ons gedaan?'

Saskia1174 03 november 2021
Sally Coulthard is auteur van (Engelse) bestsellers over de natuur en het buitenleven. Eerder verschenen er in Nederlandse vertalingen o.a. Het Egeltjeshandboek en Handboek Vuurtje Stoken. Sally woont met haar gezin in een kleine boerderij op het platteland in de omgeving van Noord-Yorkshire en heeft daar zelf een kleine kudde schapen.

Het boek is verdeeld in 14 hoofstukken en elk hoofdstuk start met een mooie afbeelding, gemaakt door Sarah Price. Het zijn zwart-witte linoleum zeefdrukken die retro aandoen en voegen voor mij echt iets toe aan het betreffende hoofdstuk.
De 14 hoofdstukken behandelen thema’s en binnen die thema’s is er sprake van een chronologische volgorde met af en toe een sprong vooruit in de tijd of juist weer even een stapje terug. Aangezien Sally veel bronnen aan elkaar weet te verbinden is het erg veel informatie maar wel op een leesbare manier geschreven.
Het boek laat je zien hoe schapen behoren ‘tot de weinige dieren op aarde die grote invloed op de loop van de menselijke geschiedenis hebben gehad’. De rol en de bijdrage van schapen door de eeuwen heen is van grotere invloed geweest op onze huidige beschavingen, taal en economieën dan ik voor dat ik dit boek las had kunnen inschatten!

Ik geef het boek 4 sterren omdat het voor mij de verwachting waar maakte; een boek met veel feiten (trivia), op een enthousiaste manier geschreven over een leuk dier. Hou je van geschiedenis vanuit een andere invalshoek, dan raad ik je zeker dit boek aan!

Meer recensies van Saskia1174