Bijeengebracht

Saskia1174 29 oktober 2023
Na de Kopenhagen-trilogie (Kindertijd, Jeugd en Afhankelijkheid) in 2020, volgde De Gezichten in 2022 en Kwaad Geluk in 2023 allen vertaald door Lammie Post-Oostenbrink en uitgegeven door Das Mag. Deze vijf boeken, die autofictief van aard zijn, maakte mij nieuwsgierig naar de schrijfster.
Naar deze biografie van Jens Anderen (ook vertaald door Lammie Post-Oostenbrink) keek ik dan ook uit.
De eerste 100 pagina’s voegen voor de lezers van de Kopenhagen-trilogie niet veel nieuws toe. Het laat wel wat meer van haar poëzie zien. Na haar eerste 3 huwelijken, abortus en verslaving met als gevolg een opname en het daarop volgende huwelijk met Andreasen komt er een wat meer onbekend stuk van haar leven aan bod. Doordat er voor deze biografie geput wordt uit verschillende bronnen, waaronder veel interviews met Tove zelf, komt het soms wat fragmentarisch over en is het qua chronologie ook opletten. Ik mis foto's in het boek en het consequent gebruik van voor- en achternaam werkt storend. Het putten uit haar werk en interviews maakt dat de blik op wie is Tove nou zelf vaag. Wellicht brengt haar werk voor brievenrubriek van het populaire weekblad Familie Journal nog het meeste inzicht over hoe zij dacht over maatschappelijke zaken, de rol van de vrouw en wie zij zelf was.

Meer recensies van Saskia1174