Goed begin van de serie

Een oude boekrol, een fotografe en een verdeeld land.

Ellie verblijft bij haar oom in Jeruzalem, waar ze als fotografe werkt voor de American School of Oriental Research. Wanneer twee Arabieren zich melden bij het huis van haar oom met een oude boekrol, is Ellie genoodzaakt ze te ontvangen. Haar oom is archeoloog, maar hij is op dat moment bij een opgraving. Ellie besluit foto’s van de rol te maken, zodat haar oom deze later kan beoordelen. Ze raakt echter onbedoeld betrokken bij een diepgeworteld en gevaarlijk conflict.

“Maar voordat ze haar zin kon afmaken, trok de gerimpelde bruine hand iets uit de zak dat leek op een miniatuur mummie. Het voorwerp was ongeveer vijfentwintig cm lang en een centimeter of zes doorsnee en gewikkeld in lappen van een soort linnen. Haar sarcasme verdween .......,” Bodie Thoene

Jeruzalem is geen veilige plek meer om te verblijven. Het is 1947 en het besluit van de Verenigde Naties om Palestina op te delen in een Joodse en een Palestijnse staat, is niet overal goed gevallen. Daarnaast proberen ondertussen ook de Joden die de Tweede Wereldoorlog hebben overleefd, op alle mogelijke manieren terug te keren naar hun vaderland.

In deze turbulente omstandigheden moet Ellie niet alleen proberen veilig te blijven, ze moet ook uitvinden bij wie, en waar, haar hart behoort.

De poorten van Sion van Bodie Thoene is het eerste deel uit de, best omvangrijke, zevendelige serie De Kronieken van Sion. Een serie die, met dit eerste deel, direct goed start. Wat een prettig idee is het dan, dat er na dit deel nog heel veel delen over zijn om van te gaan genieten.

De poorten van Sion bevat veel meer dan alleen het verhaal van Ellie. Er worden meerdere personages gevolgd aan beide kanten van het conflict dat heerst rondom de verdeling van Palestina. Bodie Thoene wikkelt een stukje geschiedenis, in een fictief verhaal vol aansprekende en afschrikwekkende personages.

De verdeeldheid die heerst in het Jeruzalem waar Ellie verblijft, wordt tastbaar verwoord. Niet alleen de verdeeldheid tussen de Joden en de Arabieren, maar ook tussen de Joden onderling. Het belicht de inzichten van meerdere partijen en laat je hier als lezer over nadenken.

Wat kan het toch fijn zijn om gewoon eens buiten jouw gebruikelijke genres te lezen. Soms valt dat wat tegen, maar veel vaker wordt je aangenaam verrast. Zo ook met dit eerste deel van De kronieken van Sion. Het is niet alleen spannend en bevat wat romantiek, het vertelt ook iets over een strijd waar ik niet genoeg vanaf wist. Als je kunt genieten van een verhaal waar je, ondanks dat het fictie is, ook nog iets van leert, dan heb je volgens mij een goed boek te pakken hebt.

De Kronieken van Sion 1 - De poorten van Sion stuurt je terug in tijd en laat je meeleven met de gebeurtenissen in en rondom het leven van Ellie. Ik geeft dit bijzondere eerste deel van een serie die al helemaal beschikbaar is, 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks