Wat is er met Susan gebeurd?

sheila_hjv_inbooks 27 december 2020
In 1995 verdwijnt, tijdens een schoolkamp op Bornholm, de dan pas 14-jarige Susan. Alhoewel er lange tijd naar haar wordt gezocht, heeft men het vermoeden dat Susan is weggelopen. Één van de leerlingen blijft maar roepen dat er iets ergs is gebeurd, maar niemand gelooft haar. Mona zegt tenslotte wel vaker rare dingen. Maar nu, jaren later, is het lichaam van Susan gevonden.

“ ‘De politie heeft zojuist bevestigd dat het stoffelijk overschot dat vorige week is aangetroffen op Bornholm van Susan Dahlgaard is.’ Het veertienjarige schoolmeisje verdween in 1995 tijdens een werkweek met haar klas ....” Sara Blædel

Terwijl de journaliste Camilla in de zaak duikt en één van de schoolvriendinnen van Susan bezoekt, blijkt deze die ochtend zelfmoord te hebben gepleegd. Op datzelfde moment is hoofdinspecteur Louise Rick teruggekeerd van haar sabbatical omdat haar broer een zelfmoordpoging heeft gedaan, nadat hij is verlaten door zijn vrouw Trine.

Als niemand Trine na haar vertrek nog heeft gezien, wordt een nader onderzoek ingesteld. Dan ontdekt Louise een connectie tussen haar verdwenen schoonzus en de twee dode schoolvriendinnen.

Het meisje onder de boom is het vijfde, naar het Nederlands vertaalde boek, van Sara Blædel over het personage Louise Rick. Een serie waarvan (nog) niet alle delen in het Nederlands beschikbaar zijn.

Voor mij was dit de eerste kennismaking met zowel de auteur als haar personage(s), en het was goed te doen om dit verhaal, zonder kennis van de andere delen, te lezen. Wel mis je wat informatie over dingen die in het verleden van de personages zijn gebeurd. Dingen die wel worden aangehaald, maar (logischerwijs) niet allemaal worden uitgelegd.

In dit verhaal volgen we zowel de journaliste Camilla Lind als hoofdinspecteur Louise Rick. Waarbij die laatste officieel nog met verlof is in de periode dat dit verhaal zich afspeelt. Gedurende een groot deel van het boek komt het personage van de journaliste veel doortastender over als het personage van de inspecteur. Dit valt misschien te wijten aan het feit dat deze zaak voor Louise wel heel dichtbij komt. Dat maakt het echter wel interessant om de beide vrouwen te volgen in de manier waarop ze de zaak benaderen. Daarnaast voegen de terugblikken naar 1995 en de stukjes vanuit Susan nog wat interessante feiten toe.

Het meisje onder de boom is het soort thriller dat je haast ongemerkt door het verhaal heen loodst. Je wordt niet overdonderd door gebeurtenissen, of door steeds veranderende feiten. Sara Blædel bouwt de zaak rustig en gedegen op, en laat de ontknoping zich langzaam ontvouwen, in een richting die je best wel eens zou kunnen verrassen.

Het meisje onder de boom is een beheerst vertelde thriller, waarin Sara Blædel de tijd neemt om de zaak op te bouwen, en de lezer mee te nemen naar het slot. Ik geef dit boek 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks