Hoop op een beter leven

Is Anna’s nieuwe leven ook een beter leven?

Anna is te vondeling gelegd en opgegroeid in een weeshuis. Zo wil dolgraag aan de dagelijkse sleur ontkomen en ze droomt van een ander leven. Wanneer ze de contactadvertentie van Willem ziet, grijpt ze haar kans. Willem woont in Nederlands-Indië, en hij is op zoek naar een Nederlandse vrouw om mee te trouwen.

Willem en Anna trouwen op afstand en ze reist af naar Batavia. Tijdens de reis fantaseert ze over haar nieuwe leven. Eenmaal daar, blijkt dat het huwelijk weinig voorstelt. Willem was vooral op zoek naar een Europese vrouw om indruk mee te maken, binnen de kringen waarin hij zich begeeft. Anna’s nieuwe wereld is vol intriges, affaires gemaaktheid, gedraai en gekonkel.

“Straks, aan de andere kant van de wereld, was het uitgesloten dat haar moeder ooit aan de deur zou verschijnen, met spijt, omdat ze wilde weten hoe het haar dochter verging. Op deze boot verloor ze definitief wat ze nooit had teruggevonden. Of wat haar nooit had teruggevonden.” Susan Smit

Naarmate Anna meer ontdekt over dit nieuwe leven, zakt ze verder weg in de duisternis die haar al een aantal keer eerder heeft opgeslokt. Zelfs de mooie dingen kunnen haar niet langer bekoren. Zal Anna de weg naar het licht en haar geluk vinden?

Tropenbruid van Susan Smit is een roman over de hoop van Anna op een mooier leven, haar hoop op liefde en haar confrontatie met de realiteit.

Anna heeft weliswaar geen eenvoudig leven gekend, maar ze heeft ook nog niet echt geleefd. Ze is soms dan ook best naïef in de benadering van haar huwelijk met Willem.

Eenmaal aangekomen in Batavia, leert ze al snel hoe haar leven daar echt zal zijn. Susan Smit omschrijft dit proces en de ontwikkeling van Anna met veel gevoel. Ik genoot van de zeldzame momenten waarin Anna eindelijk voor zichzelf durfde op te komen.

De duisternis, die Anna soms insluit, heeft een belangrijke plaats in deze roman. De manier waarop deze haar besluipt en haar opslokt is erg mooi in het verhaal verwerkt. Ook de manier waarop Anna deze duisternis herkent maar niet kan stoppen, wordt knap verwoord. Het raakt je, zonder dat het verhaal je somber stemt.

De personages rondom Anna hebben niet allemaal een grote rol in het verhaal, maar vullen het aan en maken het compleet. Het is echter het personage van Anna dat het verhaal vorm geeft. En dat is een prettig personage om een aantal fijne leesuurtjes mee door te brengen.

Als ik het gevoel moet omschrijven dat Susan Smit met Tropenbruid bij mij opriep, dan zou dat zijn, de lome ontspanning van een kabbelende zee op een warme dag. Niet enorm eventful, maar wel aangenaam en verwarmend. Ik geef Tropenbruid 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks