Portie gezonde ontspanning mét spanning

Deel 1 tot 7 al gelezen van Rechercheur De Klerck? Ik wél!
En nu staat daar ook deel 8 op de plank te pronken.

P.Dieudonné schrijft net zo snel als dat Rechercheur De Klerck misdaden oplost. Twee keer per jaar verschijnen er nieuwe titels van zijn hand. Inmiddels heeft de auteur al 8 titels op zijn naam staan. Telkens weet hij ons weer te lokken met zijn spannende verhalen.

Al sinds eind 2019 deelt Dieudonné snoepjes uit.
Wat onwennig nemen we de eerste aan. Ze blijken verrassend lekker! Al gauw blijkt één snoepje niet meer genoeg en enige tijd later worden de snoepjes vervangen door grotere snoepjes en daarna zelfs door bonbons, wat een heerlijkheid! We eten ze maar wat graag! Dieudonné blijft ons van alles voorhouden, we pakken het lekkers gretig aan. Langzaam beginnen we meer afhankelijk te worden van al die zoetigheid. We wanen ons na iedere bonbon steeds gelukkiger en willen dat gevoel vast blijven houden. We willen steeds meer en kijken reikhalzend uit naar een volgende lekkernij. Wanneer komt Dieudonné met meer?
En nu is het moment daar gekomen van verslaving en kunnen we niet meer zonder. Hulp zoeken heeft geen zin. Er blijkt geen enkele afkickkliniek te vinden die bereid is ons te helpen, iedereen schaart zich achter Dieudonné. We zullen ons lot moeten aanvaarden.
Of je nu wilt of niet, we kunnen er met zijn allen niet meer omheen: P. Dieudonné moet je op je plank hebben staan.
So deal with that!

In ‘Rechercheur De Klerck en een fataal compromis’ worden rechercheur De Klerck en zijn inmiddels ervaren compagnon Ruben Klaver opnieuw opgeroepen om een moord te onderzoeken. Deze keer moet De Klerck zijn vertrouwde stek in Rotterdam verlaten en zijn onderzoek verplaatsen naar het platteland.

Er wordt een lijk gevonden op een volkstuinencomplex in het mooie Groene Hart. Het blijkt van een dame te zijn, Sandra Stobbelaar. Het lijkt niet raar dat juist zij het slachtoffer is. Ze had immers een affaire met een getrouwde vrouw. Er zal vast iemand zijn geweest die haar dat zeer kwalijk nam. Maar dan vangt De Klerck andere signalen op: er blijkt ook een erfenis te verdelen.

'Rechercheur De Klerck en een fataal compromis' is wederom een spannend kat en muisspel, vol met onverwachte plotwendingen. Het verhaal speelt zich af in Rotterdam en in het Groene Hart, maar er zijn ook lijntjes naar het buitenland. En zoals het een goede detective betaamd: veel vragen, weinig antwoorden die ogenschijnlijk nergens toe leiden, maar uiteindelijk weet rechercheur De Klerck alle losse rafels te ontwarren en het weer tot een goed einde te brengen.

De personages worden heel goed neergezet, ieder met hun unieke persoonlijke karakter. Je krijgt als vanzelf een hekel aan de schurken en voelt medeleven voor de slachtoffers. Ondertussen blijkt niemand echt te zijn wie ze zeggen te zijn, verschuilen ze zich allemaal achter een masker. De waarheid wordt voortdurend verdraaid. Er zijn haat/liefde verhoudingen en er is veel jaloezie. Er worden complotten gesmeed. Leugens en intriges zijn aan de orde van de dag. En jij zit er als lezer middenin.

Toch vond ik dat het verhaal, in vergelijking met eerdere boeken uit de reeks, deze keer wel iets minder goed in elkaar zat.
Er zat ook nu, net als in voorgaande delen, zeker wel weer genoeg uitdaging in de vele losse puzzelstukjes die gelegd moesten worden, maar de spanning in aanloop naar de ontmaskering van de uiteindelijke daders bleef toch wat langer achterwege. En het plot was goed uitgedacht, maar toch kwam de ontknoping niet geheel onverwachts.

Wat ik wel een sterk punt vind, is om te zien dat de auteur personages optekent uit verschillende lagen van de bevolking. Arm of rijk. Blank of getint. Eigen land of allochtoon. Of LHBTIQAPC. Iedereen telt mee. In huidige tijd een goede zet.

En wat leuk is, als je meerdere boeken gelezen hebt in deze reeks, is dat er bepaalde, steeds terugkerende uitspraken zijn, waarvan je zeker bent aan welke personages die toebehoren, maar dat deze in dit nieuwe verhaal opeens aan andere personages worden toegekend. ‘Eruit!’ en zo meer.

Heel leuk vond ik het om te ontdekken dat het verhaal zich deze keer wel heel dichtbij huis afspeelde. Het hoofdkwartier van De Klerck bevindt zich in ieder boek altijd in de stad Rotterdam. Maar de daders, slachtoffers en getuigen kunnen overal vandaan komen. Ik werd totaal verrast vanwege het feit dat enkele personages deze keer in Het Groene Hart - gemeente Molenlanden - en zelfs in mijn eigen woonplaats huisden. Er werden diverse locaties gebruikt die ook echt bestaan in Groot Ammers en waar ik geregeld langs kom. Alles is naar werkelijkheid beschreven, ik hoefde mij niks in te beelden deze keer. Het las precies zoals het is. Het maakte dat ik nog meer betrokken raakte bij het verhaal. Nu, na het lezen van ‘De Klerck en een fataal compromis’, kijk ik natuurlijk wel met ietwat andere ogen naar mijn dorpsbewoners. Immers in een dorp is het altijd ‘ons kent ons’. En niet iedereen blijkt altijd het braafste jochie van de klas, toch?
Waren de personages deze keer dan wel echt fictief? (knipoog)

Ook is er op het einde nog een subtiele verwijzing in het verhaal naar Baantjer, waar de auteur jarenlang een heel goede band mee had en nog altijd veel bewondering voor heeft. De verhalen met rechercheur De Klerck mogen dan enigszins dezelfde richting uitgaan, maar toch geeft P. Dieudonné wel degelijk een eigen identiteit mee aan zijn boeken.

Zoveel moorden, zoveel slachtoffers, zoveel getuigen, zoveel verhalen. Een detective zit nooit zonder werk. En laten we hopen deze auteur ook nog lang niet.
Ik heb wederom genoten en kijk weer reikhalzend uit naar deel 9, Rechercheur De Klerck en de ongewenste dood, welke voornemens is in het najaar 2023 te laten verschijnen.

Lees ook de andere delen in de spannende detectivereeks van P. Dieudonné, heerlijk leesvoer voor een dagelijkse portie gezonde spanning.

Meer recensies van shirley pellikaan