Een prachtige avonturenroman

Hoewel ik dit boek al heel lang in huis had - ik heb het een aantal jaren geleden gewonnen - kon ik mezelf er nooit toe overhalen om het te gaan lezen. Ik las destijds de achterzijde en dacht, dat is niet direct iets voor mij. Ik ben niet iemand die zich graag met geschiedenis bezighoudt.

Maar ik had, al bijna net zo lang geleden, ook een belofte gedaan aan de auteur. Ik zou haar verhaal lezen en er ook over vertellen. Erover vertellen deed ik, maar lezen niet.
Maar vorige week begon ik uiteindelijk toch met lezen, zonder enige verwachting. En toen……..

Tja, toen had ik wel echt enorm veel spijt dat ik het boek ‘Kom Atir kom’ niet eerder opgepakt had, ondanks dat het mij al zo lange tijd aankeek van het kastje naast mijn bed. Ik heb het boek dan ook in minder dan een week tijd uitgelezen! Wat had ik mij vergist met mijn eigen vooroordeel.

‘Kom Atir kom’ is werkelijk een prachtroman die ver terug gaat in de geschiedenis, terug naar 1800, maar tegelijkertijd ongemerkt ons ook een boodschap brengt voor het heden. Een boek over loyaliteit en vriendschap. Over tegenslagen en doorzettingsvermogen, maar ook over hoe we met elkaar om gaan en het iedereen in zijn waarde laten, ongeacht zijn of haar achtergrond.

Ik genoot enorm van de 880 km durende historische voetreis van de eerste giraffe in Frankrijk, welke een diplomatiek geschenk was van de pasja van Egypte aan koning Karel X. De roman is deels gebaseerd op de echt waargebeurde historische voetreis, aangevuld met wat fictie om er een mooi en soms zelfs echt heel spannend verhaal van te maken. Maar het is zeker nergens ongeloofwaardig. Iedere stap en ook de locaties zijn echt. Het is alleen wat geromantiseerd om de personages in hun rol bij te staan.

Er waren naast giraffe Zafara twee hoofdpersonages, Atir de dierenverzorger, moslim en voormalig slaaf en de zoöloog Saint Hilaire, katholiek en bekend met het mondaine leven in Parijs. Het verhaal wordt afwisselend vanuit ieders oogpunt afzonderlijk verteld terwijl ze dezelfde gebeurtenissen meemaken. Ook worden de prachtige natuurgebieden en steden waardoorheen hun reis voerde in al hun glorie omschreven.

Het lezen van dit verhaal is ongemerkt een les in natuurkunde, aardrijkskunde, biologie en wetenschap terwijl je meewandelt in de stoet met giraffe Zarafa. Het is alsof je zelf mee loopt met de lange voetreis, ik maakte bewust iedere stap mee. Alles tezamen geeft het de lezer een goed beeld van de gebruiken en het leven in die tijd.

Het heeft wel even geduurd voordat ik dit boek ging lezen, maar de voetreis van Zarafa, de giraffe in dit prachtige boek ‘Kom Atir kom’, duurde ook heel lang.
Maar eerlijk is eerlijk: Ik had het echt veel eerder moeten lezen! Ik genoot van iedere kilometer.
Ik weet ook zeker dat ik nu haar andere boek ‘Clara de eerste neushoorn in Nederland’ ook wil gaan lezen. Ik ben om!

Agnita de Ranitz debuteerde in 2016 met haar roman ‘De vrouw op het perron’. Daarna schreef ze de historische romans ‘Clara, de eerste neushoorn in Nederland’ en ‘Kom Atir kom’ respectievelijk in 2022 en in 2020 en nog de reisgids ‘In de voetsporen van Zarafa’ in 2021. Daarnaast schrijft ze graag kortverhalen en uit ze haar overige creativiteit in beeldende kunst.

P.S. Nog een leuke extra tip voor de reislustige onder ons:
Agnita de Ranitz schreef ook ter aanvulling bij ‘Kom Atir kom’ de prachtige historische reisgids: ‘In de voetsporen van Zarafa’, waarmee je dezelfde route kunt afleggen per auto door het Franse land als dat de eerste giraffe van Frankrijk deed in 1827. In de haven van Marseille ruiken we weer de geur van vis, van slik en teer, we lopen met de giraffe in Aix-en-Provence over de Cours Mirabeau, drinken in Avignon onder de platanen een glas wijn en bewonderen het amfitheater in Orange. Je zou zelfs kunnen overnachten in hetzelfde hotel als de zoöloog Saint-Hilaire, de jonge Soedanees Atir en de giraffe, bijna 200 jaar geleden. Deze aanvullende gids staat boordevol kleurenfoto’s, oude gravures, anekdotes, leuke tips en wetenswaardigheden uit de Provence, de Rhônevallei, de Bourgogne en de Morvan, die de auteur nog niet eerder in de roman ‘Kom Atir kom’ heeft prijsgegeven. Je kunt er dus zelfs echt op uit gaan terwijl je ‘Kom Atir kom’ leest.

Meer recensies van shirley pellikaan