Spannende cozy crime

Weet je dat ik ook Vietnamees lees?

Deze titel las ik onlangs:
ÁN MANG TRONG KHU NGHI DU'Õ'NG
Một tiểu thuyết về Cô bé thám tử đặc biệt Châu
oftewel:
MOORD IN HET RESORT
een Speciaal Rechercheur Chau novel

De inmiddels (al bijna acht-delige) serie gaat over een jong Vietnamees meisje Chau, de dochter van een Vietnamese vrouw met een Nederlandse echtgenoot. Ze hebben Vietnam achter zich gelaten en wonen nu in Nederland. Chau blijkt zeer intelligent en heeft een bijzondere hobby. Ze is bijzonder nieuwsgierig en weet graag alles, dus trekt regelmatig op onderzoek uit en dat valt op. Als 15-jarige wordt ze dan ook al snel opgemerkt door de lokale politie als ze met bepaalde eigen theorieën komt over een moord die plaats vond in haar woonplaats.
Zo begon deel 1.

Het boek wat ik nu las: Án mạng trong khu nghỉ dưỡng, (Moord in het resort) is het derde deel in de serie.
Inmiddels is Chau een aantal jaren ouder en opgenomen in het team van de lokale politie onder de noemer van Speciaal Rechercheur Chau, haar mening wordt dan ook regelmatig gevraagd. Wanneer Chau en haar ouders de kans krijgen om op uitnodiging van de politie naar het buitenland te vertrekken, pakken ze dat met beide handen aan, maar ook daar kunnen ze niet zomaar zorgeloos genieten.

De cozy crime verhalen van Kees van der Wal lezen echt heerlijk weg! Korte hoofdstukken, duidelijk neergezette personages en zeker niet voorspelbaar geschreven.

Waar Kees van der Wal in de eerste delen nog wat zoekende was, is dat in dit derde deel nauwelijks meer te merken. De verhalen zijn met een vlotte pen neergezet en laten veel ruimte over voor verbeelding.

Wat ik ook leuk vind, is dat Chau ook in het echt bestaat. Enkele jaren geleden vertrok Kees van der Wal vanuit Nederland naar Vietnam en huwde daar zijn Vietnamese vrouw. Er kwamen kinderen en één ervan is Chau. Het enige verschil is dat het gezin in de serie in Nederland is gaan wonen, maar in real live nog steeds wel echt in Vietnam woont. Verder zijn de verhalen geheel fictief.

Dat de in Nederland geboren auteur ondertussen al zo lang in Vietnam woont is dan ook gelijk de reden waarom de boeken uit de serie Rechercheur Chau zowel in het Nederlands als in het Vietnamees uitgegeven zijn.

Daarnaast zijn de eerste 2 delen van de serie nu ook al in het Engels te koop. Inmiddels zijn er in deze serie over Speciaal Rechercheur Chau zeven delen, deel 8 staat waarschijnlijk voor juni 2024 op de kalender. Het ligt in de lijn der verwachting dat de overige delen van de serie ook dit jaar nog allemaal in het Engels zullen verschijnen.

Naast de cozy crimes heeft Kees van der Wal ook enkele misdaadromans geschreven en drie boeken over thema's die zo uit het leven gegrepen zijn. Ondertussen heeft hij zijn strepen wel verdiend als auteur, meen ik.

Natuurlijk ben ik nog steeds in de leer voor Vietnamees, dus sloeg ik stiekem de Nederlandse versie open om te lezen, dat zullen jullie beter geloven denk ik . Ik heb Moord in het resort zowel in het Nederlands als in het Vietnamees.
Voor degene die het leuk vinden heb ik hieronder beide beschrijvingen neergezet.

Vietnamees beschrijving:
'Hắn ta đã bị đánh bại bởi một đòn taekwondo gọn ghẽ của Châu – Cô bé thám tử đặc biệt. Hung thủ nằm ngửa trên sàn, nên giờ Jack có thể khống chế hắn dễ dàng hơn’. Quyển thứ hai của bộ sách về Châu – Cô Bé Thám Tử Đặc Biệt. Án mạng trong khu nghỉ dưỡng Trong ấn bản này, Thám tử đặc biệt Châu cùng với gia đình và sếp của cô, Chánh thanh tra thám tử Sam Archer và vị hôn thê Sophie của ông ấy, sẽ đi nghỉ. Chuyến đi là phần thưởng do làng và lực lượng cảnh sát quận trao tặng cho sự tận tuỵ của họ trong việc giải quyết vụ sát hại chủ quán rượu trong làng, và người em gái của ông ta. Kỳ nghỉ đã trở thành một cuộc điều tra giết người chỉ mới vào ngày đầu tiên của kỳ nghỉ. Câu chuyện sẽ làm cho người đọc liên tục thay đổi suy đoán về kẻ sát nhân, vì vụ án có rất nhiều kẻ tình nghi và nhiều tình tiết mới. Thám tử đặc biệt Châu: Mỗi trang sách sẽ làm độc giả yêu thích cô bé nhiều hơn.

Nederlandse beschrijving:
Het derde boek in de serie over Speciaal Rechercheur Chau. In deze editie gaan rechercheur Chau, haar familie en haar baas, hoofdinspecteur Sam De Bruin en zijn verloofde Sophie op vakantie. De reis is een beloning van het dorp en de provinciale politie voor hun voortreffelijke werk bij het oplossen van de moord op de eigenaar van het dorpscafé en zijn zus. De vakantie resulteert al op de eerste dag van de vakantie in een nieuw moordonderzoek.
Het verhaal zal ervoor zorgen dat de lezer voortdurend van vermeende moordenaar verandert, want in dit geval zijn er weer veel verdachten en veel opeenvolgende aanwijzingen.
De rol van Chau in de onderzoeken van het rechercheteam wordt steeds groter, maar dat geldt ook voor haar hond Meow, die steeds vaker te hulp schiet bij dreigende momenten.
Dit onderzoek beperkt zich niet alleen tot moord, maar behelst ook zaken als diefstal, fraude, en bedreiging en chantage. Het onderzoek wordt bemoeilijkt door de vele connecties en relaties tussen een steeds groeiende lijst van verdachten.
Aan het eind van het boek, een echte cliffhanger naar boek 4.

Speciaal Rechercheur Chau en haar hond Meow. Je houdt meer van ze, met elke pagina die je leest.

Inmiddels is er een herdruk geweest bij de Nederlandse uitgaven en zijn alle reeds verschenen delen in deze serie voorzien van een nieuwe cover.

Alle boeken van Kees van der Wal (ook de Engelse en de Vietnamese uitgaven) zijn in Nederland verkrijgbaar.

Meer recensies van shirley pellikaan