Niet te onderschatten humor

shirley pellikaan 05 januari 2024

Tegenwoordig heeft hij - naast het boksen en nog wat rondhobbelen op de redactie van LetterRijn toch wat meer tijd om zelf te schrijven: Theo van Rijn
Althans dat laatste is mijn indruk dan hè, want joepiejee, Theo schreef en publiceerde onlangs weer een heerlijke nieuwe verhalenbundel:
'MODDERFUKKER'

Ik heb er maar liefst 52 dagen over gedaan om deze bundel te lezen.
52 ja!
Elke dag, 52 dagen lang en zo rond de klok van vijf, dook ik het voederdepot in en proefde ik telkenmale tijdens het maken van een stevige pot voor een stel lintwormen vast een van Theo's smeuïge kortverhalen.
Ik kon mij er helemaal aan te buiten gaan.
Het gevolg was echter wel dat diezelfde pot die elke dag op tafel kwam, vaak ook wel enigszins mankerend was. Hoewel ik toch echt overtuigd was, dat ik goed 'geproefd' had vooraf.
De ene keer was de pot wat flauw, de andere keer te veel zout of juist te pittig. Het werd dan ook van nodig commentaar voorzien door degene die gevoederd werden. Maar wanneer dat aan de orde was, riep ik steevast: 'dat komt door Theo!'
Immers, sommige van Theo's verhalen neem je met een korreltje zout, anderen bevatten juist meer pit.
Een aantal weken en veel mislukte voederpogingen later, begonnen diezelfde lintwormen toch wel steeds meer te klagen en verzochten ze mij vriendelijk, doch met het in de haast gegrepen tafelmes op de keel, om Theo alsjeblieft niet meer uit te nodigen zo vlak voor voedertijd, hoe hij ook zou smeken. Ik vond daar wat van, maar ze waren onverbiddelijk: Theo moest wachten, eerst een goede pot op tafel, daarna was hij welkom.
Echter, daar hadden de hapgrage lintwormen zich achteraf ook lelijk in verslikt: vanaf het moment dat Theo namelijk voortaan niet meer voor maar direct na de pot kwam binnenlopen, was daarmee hun toetje ook direct verleden tijd.
Je kan ook niet alles hebben....

'Modderfukker', tis gewoon niet te versmaden: erg lekker en onweerstaanbaar leesvoer!
Lekker geschreven zoals de meeste hem kennen: 'op zijn Theo's'.
Vol met grappen en grollen, maar bij tijd en wijle ook serieus, althans toch een redelijke poging daartoe.
Daarbij schuwt Theo zijn eigen hachie ook niet.
Heerlijke vent! (om te lezen dan he?)

Jammer dat Modderfucker uit was, maar ik heb ook uit bronnen van heel dichtbij vernomen dat er hard gewerkt wordt aan een nieuwe bundel. Dus ik denk dat we Theo de komende tijd maar wat minder achter zijn vodden aan moeten zitten.

Meer recensies van shirley pellikaan