Onverwacht pareltje onder de vele boeken

Deze week las ik het boek 'Het doek valt' van de Vlaamse auteur Marc Kerkhofs.

Nou, het blijkt dus, hoewel dit niet op de flaptekst staat, dat het een oorlogsverhaal is. Zo zonde naar mijn idee. Als het er wel had opgestaan, zou hij vast nog een grotere doelgroep kunnen bereiken met dit mooie verhaal.

'Het doek valt' gaat over een kunstwerk dat iemand vindt op zijn zolder achter een gemetselde muur. Het blijkt van AH te zijn. De vinder gaat er mee naar een veilinghuis in de hoop dat het wat waard is. Die spelen een raar spelletje en dan is het zaak of het echt is of vervalst. Er is een vage kennis die nog altijd AH aanhangt en een hele kelder vol heeft met artefacten. Hij heeft veel kennis en haalt de vinder over om het kunstwerk te verkopen. Maar er zijn meerdere kapers op de kust en ieder heeft zo zijn beweegredenen om het in handen te krijgen, vals of niet. De vinder wordt al snel het vuur nader aan de schenen gelegd.

Het is interessant om op deze manier wat meer over AH te weten te komen als kunstenaar, voordat de oorlog begon. Ook is de lebensborn kliniek in het verhaal verweven .

Het is zeer boeiend geschreven tot aan de laatste bladzijde. De personages zijn goed uitgediept, ze kruipen echt onder je huid. Het boek zit vol complotten, leugens en intriges en er werd met steeds sneller groeiende spanning naar een goed uitgewerkt einde toegeschreven.

Het is bloedspannend, ik had dat niet van te voren aan zien komen doordat ik geen oorlogsboek had verwacht. Als ik het had geweten , had ik het zeker al veel eerder gelezen.

FLAPTEKST:

In de ban raken van een kunstwerk dat is ingemetseld op zolder, het overkomt Ronald wanneer hij zijn dak herstelt na stormschade. Zijn vrouw trekt haar handen van het object af, is er bang van. Ronald laat het toch taxeren door een veilinghuis, oude demonen worden wakker geschud. Meer zielen dan hem lief zijn, tonen een ongezonde belangstelling, hij besluit zich van het kunstwerk te ontdoen. Dan komen de gebeurtenissen in een stroomversnelling. Hoe meer Ronald te weten komt, hoe vuriger hij wenst het vervloekte doek nooit gevonden te hebben …

Marc Kerkhofs 1964 - Edegem, debuteerde begin 2017 met ‘Verloren tijd’. Later dat jaar verscheen ‘BEET’, een soft-thriller met magisch realistische toets. In 2019 werd de roman ‘Op een na de mooiste’ gepubliceerd. Naast fictie schrijft hij artikelen voor vakbladen en heeft hij een tekstbureau: Hostwriters. ‘Het doek valt’ is zijn vierde boek.

Meer recensies van shirley pellikaan