Actie ten top!

shirley pellikaan 28 december 2023
Deel 9 alweer!

Hoewel ik eerder ook alle 8 andere delen van deze spannende detectiveserie over Rechercheur De Klerck las, en hoewel detectives ook altijd enigszins op elkaar lijken – een moord, een verdachte, getuigen, een dader en tenslotte de ontmaskering - werd ik toch verrast. Het verhaal heeft deze keer, in vergelijking met zijn voorgaande, een ietwat andere insteek. Positief overigens.

Flaptekst:
Op een gure najaarsavond meldt Richard Spijkers zich op het Rotterdamse hoofdbureau om te zeggen dat hij onschuldig is aan een moord gepleegd in Schiedam. Zijn collega Karin Voshart zou daar in het Julianapark met messteken om het leven zijn gebracht. Een anonieme beller beschuldigde Spijkers ervan de pleger te zijn omdat Karin hem chanteerde. Maar is er wel een moord gepleegd? De Schiedamse politie weet immers van niets. En de familie van Karin beweert dat zij in blakende gezondheid verkeert. Rechercheur De Klerck staat aan het begin van een adembenemend avontuur dat leidt tot een tragische ontdekking in een Rotterdams appartement.

Het verhaal is heel levendig geschreven en spreekt goed tot de verbeelding. Er gebeurt best veel in korte tijd, het tempo ligt hoog. In vergelijking met voorgaande delen zit er veel meer actie in dit verhaal. Ook wordt er net iets meer uit het privéleven aan toe gevoegd, het geeft de personages De Klerck en Klaver meer eigen karakter en het verhaal zelf meer diepgang.
Beide veranderingen vind ik een positieve wending en ik hoop dat dat zich voort zet in de nog te schrijven vervolgen.

Er worden in rap tempo veel personages opgevoerd, wat betekent dat je goed moet opletten. Er zijn veel aanwijzingen van De Klerck, maar het is juist de kunst om datgene wat niet vermeld wordt op te pikken. Er zijn zoveel plotwendingen dat je het wiel steeds opnieuw moet uitvinden.
Leugens en intriges zijn aan de orde van de dag en er worden complotten gesmeed waarbij ook menige doodwens uitgesproken wordt. De messen zijn deze keer zowel letterlijk als figuurlijk scherp geslepen.

En waar zich meestal tegen het einde van het verhaal vanzelf een beeld vormt over wie de mogelijke dader is, kun je deze keer die aantijgingen zo de prullenbak in gooien. Op het eind wacht een ontknoping die je zeker niet ziet aankomen. Het einde van het verhaal is deze keer nog beter uitgewerkt, de puntjes werden echt op de i gezet. Het verrassende plot blijft in nevelen gehuld tot het allerlaatste moment.

Ik zou bijna zelf in Rotterdam willen wonen, op locatie zijn, zien waar Rechercheur De Klerck dienst houdt, voor nog meer beleving tijdens het lezen. Degene die er wel wonen of er vaak komen, zullen Rechercheur De Klerck vast nog beter kunnen volgen.

Na alle delen in deze spannende reeks over Rechercheur De Klerck gelezen te hebben, herken ik inmiddels ook heel duidelijk de hand van de auteur. Waar hij in zijn eerste verhalen nog wat zoekende was naar een eigen identiteit, is deze nu echt niet meer te missen. P. Dieudonné geeft al zijn boeken duidelijk een eigen stempel.

Ik geef eigenlijk zelden vijf sterren aan een boek. Dit, omdat ik vind dat er altijd nog wel wat te verbeteren valt en het schrijven een uitdaging moet blijven. Maar deze keer kan ik er niet omheen, dit verhaal is de max van vijf sterren echt dubbel en dwars waard.
*****

Ik vind ‘Rechercheur De Klerck en de ongewenste dood’, tot nu het beste werk van auteur P.Dieudonné. Met dit negende verhaal, welke wat subtiele veranderingen onderging, legt de auteur de lat wel hoger voor zichzelf. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe een vervolg gaat uitpakken.

De boeken met Rechercheur De Klerck in de hoofdrol, zijn spannende detectives, over misdaden van alle dag. Enigszins vergelijkbaar met Baantjer. Ben je fan van Baantjer, dan mag je Rechercheur De Klerck ook zeker niet missen!

Meer recensies van shirley pellikaan