Mysterieuze mythen

shirley pellikaan 24 februari 2024
Met veel plezier gelezen : DE HERAKLESMOORDEN van Alexander Olbrechts, deel 1 van 'De Mythosmoorden', een mooie thrillerreeks in wording. En leuk nieuws: Precies vandaag, 24 februari 2024, is deel 2 verschenen: DE VALHALLAMOORDEN.

De auteur streeft er naar om in elk deel een andere mythe te gebruiken als uitgangspunt. In De Heraklesmoorden was het de Griekse mythologie, in De Valhallamoorden is het de Noorse mythologie.

In De Heraklesmoorden neemt Alexander Olbrechts je tijdens het lezen mee doorheen het Griekenland in vroeger tijden, zonder dat het een geschiedenis verhaal wordt. Alle 12 werken van Herakles zitten erin verwerkt.

Het zit goed doordacht in elkaar, goed opgebouwde psychologische spanning, en zit vol met logische- maar ook onverwachte plotwendingen. Alexander tekent de karakters levensecht op, waarbij soms de koude rillingen over je rug lopen.

Alexander heeft een fijn gevoel voor vertelritme: hij gebruikt humor naargelang de omstandigheden, maar draait in gevoelssituaties de sentimentele duimschroeven niet te hard aan. Alexander beschikt over een heel goede antenne voor historische sfeer en sprekende historische details.

Een thriller om heerlijk diep in weg te duiken en je mee te laten voeren door de personages.

Ik ben nu zeer benieuwd naar deel 2 De Valhallamoorden, welke ik binnenkort hoop te lezen.

Alexander Olbrechts heeft ondertussen al meerdere thrillers en kortverhalen op zijn naam staan, waarvoor hij ook enkele prijzen ontving.

Meer recensies van shirley pellikaan