Als het verleden je volgt

shirley pellikaan 01 augustus 2019
Suzanna Esther (1966) is auteur, columnist en kunstenaar. Als jong meisje leest Suzanna veel en vanaf haar tiende houdt ze dagelijks een dagboek bij. Haar passie voor taal zet zij later om in de studie Literatuurwetenschap en haar interesse in het analyseren van de mens in een studie Psychologie. Wervelstof is voor het eerst uitgegeven in maart 2017 door Ambillicious.

In het boek maken we kennis met Suzan die niet goed weet wat ze met haar leven wil. Haar verleden zit haar in de weg en maakt dat ze geen beslissingen kan nemen en overal onzeker over is. Ze heeft een goede vriendin Carla, maar die neemt het leven zoals het komt en daar heeft ze eigenlijk ook niet veel aan. Tot dat ze Steve ontmoet, een man die heel wat jaren ouder is en meer levenservaring lijkt te hebben. Ze raakt zeer gesteld op hem en het lijkt of een weg naar een betere toekomst voor haar open ligt. Maar toch is daar ook een stemmetje wat haar aan het twijfelen brengt.

Wervelstof is een spannende ontwikkelingsroman, die gebaseerd is op deels waargebeurde feiten.
De cover is somber maar vond ik goed passend bij het verhaal, een persoon die in een loze ruimte lijkt te staan met wat cirkels op de muur, het geeft goed de leegte aan die de hoofdpersoon in het verhaal voelt en de terugkerende cirkel van het verleden.

Hoewel ik het een goed boek vond, vond ik het wat te weinig diepgang hebben. Het verhaal, wat gebaseerd is op deels waargebeurde feiten, lijkt een beetje zonder emotie mee te geven aan de hoofdpersonen, geschreven. Ik kon mij niet goed inleven in de angst, onmacht, de leegte tijdens haar zoektocht naar zichzelf, waar het in feite om draait in dit boek. Ik “beleefde” haar verhaal niet. Wat mij betreft mocht ook het verleden van Suzan wat meer uitgediept worden, waardoor je nog meer zou begrijpen wat haar er uiteindelijk toe dreef om heel naïef een ontluikende liefde achterna te reizen naar een ander land, naar iets wat te mooi bleek om waar te zijn en waardoor ze met open ogen overal in tuinde wat haar voorgehouden werd.

Dat geld ook voor Steve, de andere hoofdpersoon, die Suzan wilde bezitten. Dit was een rechtstreeks gevolg van zijn eigen bekrompen opvoeding. Dat las je in de korte extra toegevoegde eigen stukjes tekst over Steve. Een goede aanvulling op het verhaal van Suzan, maar toch miste ik ook hier wat verdieping waardoor ik moeilijk hoogte van hem kreeg en soms wellicht onterecht sympathie voor hem voelde.

Ik vind het lastig om een recensie te schrijven over een verhaal wat gebaseerd is op waargebeurde feiten, omdat ik niet kan oordelen over wat iemand mee heeft gemaakt. Ondanks dat ik wel degelijk leesplezier heb beleefd aan dit boek waar non fictie met fictie verweven was, miste ik een beetje de spanning, die spanning die toch bij zo’n soort verhaal hoort.
Ik ben benieuwd hoe Suzanna zich verder ontwikkelt als auteur.

Meer recensies van shirley pellikaan