Het verleden is nooit voorbij

Charles den Tex is een van de succesvolste thrillerauteurs van Nederland. Bijna al zijn boeken werden genomineerd voor de Gouden Strop en drie keer won hij die prijs: voor ‘Schijn van kans’, ‘De macht van meneer Miller’ en ‘Cel’. Voor ‘De vriend’ ontving hij de Crimezone Thriller Award. ‘Verloren vrouw’ werd bekroond met de VN Publieksprijs, en ‘De Repair Club’ werd genomineerd voor de VN Thriller van het Jaar, ‘Trauma’ is hierop het vervolgdeel.

In ’Trauma’ heeft John Antink, voormalig chef van de geheime dienst, twee weken de tijd om een moord op te lossen, die bijna twintig jaar geleden in Afghanistan plaatsvond. Zijn geheugen laat hem in de steek, maar beetje bij beetje komen de verdrongen herinneringen terug. Vergeten emoties komen naar boven en dreigen John mee te sleuren, maar de timer tikt genadeloos door en John moet de moordenaar vinden voordat hij op nul staat. Samen met de Repair Club doet hij er alles aan om te achterhalen wat er destijds gebeurd is.

‘Trauma’ is het vervolg op ‘De Repair Club’, het eerste deel in deze serie. Charles den Tex heeft een gemakkelijke schrijfstijl al vergen sommige hoofdstukken wel even wat extra aandacht met lezen. De thema’s oorlog, spionage en politiek en het trauma dat iemand kan oplopen komen volop aan bod in deze thriller. John Antink krijgt op een bijeenkomst van de Repair Club een metalen kistje met een foto en een timer erin. Op de foto is een vermoorde vrouw met naast zich een kleuter te zien, de timer staat op 336 uur. Een mysterieuze man vraagt John de moordenaar van deze vrouw op te sporen. Een slopende zoektocht volgt. De personages zijn sterk en vooral boeiend neergezet. De plot is goed uitgedacht en vooral het eind ijzersterk. Den Tex benoemt dat de actualiteit voor ‘De Repair Club’ en ‘Trauma’ de grootste inspiratiebron is. Hij vindt het leuk om dingen die echt gebeurd zijn te verweven in een verhaal dat hij zelf bedenkt.

Ik mocht ‘Trauma’ lezen voor de boekenclub van World of Thrillers waarvoor mijn hartelijke dank.

Meer recensies van Silvia van Elzelingen