Zonnewijzer

Silvie Leest 30 mei 2023
Rob leeft in angst. Angst voor haar oudste dochter Callie, die kleine botten verzamelt en fluistert tegen denkbeeldige vrienden. En angst voor haar jongste dochter Annie, omdat ze bang is voor wat Callie haar zal aandoen. Rob ziet een duisternis in Callie, een die haar doet denken aan de familie die ze achterliet. Ze besluit Callie mee te nemen naar haar ouderlijk huis, dat de naam ‘Zonnewijzer’ draagt, diep in de Mojave-woestijn. En daar zal ze een vreselijke keuze moeten maken.

Callie is bang voor haar moeder, die haar met andere ogen lijkt te zien. Rob begint geheimen over haar verleden te vertellen die Callie zowel verontrusten als opwinden. En Callie begint zich af te vragen of slechts één van hen Zonnewijzer levend zal verlaten.

Ik zal maar meteen zeggen dat ik denk dat ik weer een zeer afwijkende mening en beoordeling over dit boek ga hebben, want ik vond het namelijk weer een heerlijk geschreven verhaal! Over 'Het laatste huis' was ik al enorm te spreken (één van de weinigen ;-)) en ook nu heb ik weer genoten.

In 'Zonnewijzer' leer je Rob kennen. Ze is getrouwd met Irving en samen hebben ze twee dochters: Callie en Annie. Het wordt al gauw duidelijk dat het huwelijk van Rob niet goed is en ook vertoont haar oudste dochter Callie raar gedrag. Ze verzamelt botten en praat tegen onzichtbare vrienden.

Je leest ook een aantal hoofdstukken vanuit Callie en een paar fragmenten over een boek dat Rob schrijft, maar deze stukken vond ik weinig toegevoegde waarde hebben. Vooral het verleden van Rob komt ter sprake en je leest heel veel over de locatie 'Zonnewijzer'.

Ook dit verhaal is weer heel vreemd, mysterieus en spooky tegelijk. Het onderwerp ging wel een hele andere kant op dan dat ik had verwacht, maar ik kon niet stoppen met lezen. De schrijfstijl van Catriona vind ik zo goed en ook de ideeën die zij voor een verhaal heeft zijn erg uniek.

Ik kan dus wel zeggen dat 'Zonnewijzer' voor mij een succes was. Wel baalde ik een heel klein beetje van het einde, want dit liet mij met een nog onbeantwoorde vraag zitten. Maar dat is echt het enige kleine puntje.

Ik wil @boekerij heel erg bedanken voor dit recensie-exemplaar!

Beoordeling: 4,0 ⭐️

Meer recensies van Silvie Leest