Waar gaat dit heen?

Soferet 01 januari 2020
In De vrouw die een jaar in bed ging liggen gaat een vrouw, Eva, een jaar in bed liggen. Dit doet ze nadat haar kinderen het huis uit gaan om te studeren.

Ze is niet ziek of ‘gek’, maar ze wil/kan gewoon niet meer opstaan.

In het jaar in bed overdenkt ze haar leven en haar relaties. Ze ontmoet nieuwe mensen, ja ja ook door geen voet buiten haar bed te zetten, en ze spreekt met oude bekenden.

Sue Townsend zet met humor en een vlotte pen een vol jaar in bed neer. Vanuit Eva zien we de verschillende karakters voorbij komen. Haar intelligente, wereldvreemde tweeling en hun losgeslagen schoolgenoot, haar gezapige echtgenoot, haar moeder, schoonmoeder, de glazenwasser, de buurman, de man van de klusbus en een legbatterij aan Eva-fans.

Het verhaal an sich doet absurd aan en is niet overal even geloofwaardig. Het jaar vliegt voorbij en er zit niet echt een verhaal in. Waar gaat dit heen? Wat is het doel van de hoofdpersoon? Er bouwt weinig leesspanning op. Toch lees je door, doordat het snel wegleest en er soms wel herkenbare situaties voorbij komen.

Een boek voor tussendoor als je niets anders voorhanden hebt.

Meer recensies van Soferet