Heerlijke Parijse sferen!

Sonja Hubregtse 19 september 2023
Sofia maakt lange dagen in haar winkel en in de proeverij en doet er alles aan om de decembermaand voor iedereen onvergetelijk te maken. Gelukkig hoeft ze niet alles alleen te doen. Haar assistent Mimoun is een waardevolle hulp. Helaas denkt haar vriend daar anders over en ziet hem liever zo snel mogelijk vertrekken. Door die jaloerse kant, begint Sofia te twijfelen of haar relatie met hem nog wel toekomst heeft. Chloe is erg gelukkig met Guillaume en voelt zich helemaal thuis in de stad van de liefde. Maar wanneer ook Lizzy ineens in Parijs verschijnt en vraagt of ze bij hen mag intrekken, beseft ze nog niet wat dit allemaal teweeg zal brengen.

Rendez-vous op Montmartre is het tweede deel van de driedelige serie Bestemming Parijs waarin het verhaal van Chloe, Sofia en Lizzy verder gaat in de stad van de liefde. Hoewel het deel twee is, is dit boek ook prima los te lezen. De schrijfster heeft door korte, subtiele scènes in te voegen in het verhaal – waarin uitgelegd wordt wie wie is en wat er globaal in deel één is gebeurd – best veel duidelijk gemaakt, zodat ook dit verhaal begrijpelijk is. Uiteraard is het veel leuker om met het eerste deel te beginnen (die wil je namelijk ook echt niet missen).

Het verhaal wordt verteld vanuit de ik-persoon, maar door de ogen van drie personages. Sofia, Chloe en Lizzy. Aangezien dit duidelijk als hoofdstuktitel is genoemd, is het goed te volgen over wie het gaat. De afwisseling tussen deze personen wakkert de nieuwsgierigheid bij de lezer aan, aangezien je wilt weten hoe alles gaat verlopen bij de personages.

De drie vriendinnen hebben uiteenlopende karakters, die door Mirjam Mieserius duidelijk én menselijk zijn neergezet. Hoewel sommige lezers wellicht geïrriteerd kunnen raken door een bepaalde karaktereigenschap van een (bij)personage in het verhaal, is dit in mijn ogen juist goed neergezet door de schrijfster. Het personage vertoont duidelijk een onaangename eigenschap, zoals bijvoorbeeld jaloezie.

Aangezien je de karaktereigenschappen van de personages vanaf deel één al gaandeweg hebt leren kennen, en ze logischerwijs niet volledig veranderen in de vervolgdelen, is er niet zozeer sprake van een drastische karakterontwikkeling. Ze behouden grotendeels hun herkenbare eigenschappen. In plaats daarvan ligt de nadruk op de keuzes die ze maken en de manier waarop ze reageren op uitdagingen en gebeurtenissen die op hun pad komen. Daarbij worden de gedachtes goed verwoord en word je als lezer meetrokken in hun emoties.

Mirjam Mieserius weet als geen ander de seizoenen bij de lezer naar binnen te brengen. De sfeer met dwarrelende sneeuwvlokken (inclusief een sneeuwballengevecht) en kerstbomen, en de heerlijke warme chocomel met een eclair zorgen ervoor dat je al meteen onder een fleecedeken wil kruipen. Uiteraard met dit boek. Ook neemt ze de lezer geregeld mee door de knusse straten van Parijs, waarbij ze de omgeving gedetailleerd omschrijft.
Hoewel de schrijfster af en toe al een kleine hit naar deel drie in het boek verwerkt heeft, zullen we helaas nog tot 2025 moeten wachten op L’amour aan de Côte d’Azur.

Rendez-vous op Montmartre verdient in mijn ogen vier sterren vanwege het nabootsen van de Parijse sferen en de menselijke karakters. Ik kijk daarom al uit naar het derde, tevens laatste deel, van deze reeks.

Deze recensie is eerder verschenen bij www.boeken-cast.nl

Meer recensies van Sonja Hubregtse