Waardevol als je houdt van gesprekken die ergens over gaan

Steentje 30 augustus 2022
Ik was erg geïnteresseerd in het boek, omdat ik wilde weten hoe ik mensen beter kan helpen. Ik ben geen professioneel coach, maar heb veel gesprekken met mensen over het leven zelf en lastige vraagstukken die spelen. De omslag van het boek nodigt mij meteen uit om te gaan lezen. Het straalt rust uit en geeft mij een liefdevol gevoel. Het gevoel dat ik vaak ook heb in gesprekken met andere mensen. Als je de voorkant bekijkt, dan staat er: Handleiding voor therapeuten en coaches. Dit doet vermoeden dat het niet voor ‘leken’ geschreven is en dat vind ik jammer. Dat staat wel op de achterflap vermeld, maar ik vind het jammer dat je dit niet meteen kunt zien als je het boek in je handen hebt. Ik vind het wel goed dat er nu een boek is voor zowel therapeuten als leken, want iedereen kan een coach zijn in gesprekken met anderen.
Juist als je geen professioneel hulpverlener bent, is het fijn om te weten wat handig is om te doen of te laten in gesprekken met anderen. In dit boek wordt veel aangereikt wat ik kan toepassen. Ik merk tijdens het lezen dat ik het soms ook lastig vind om dingen goed te begrijpen, omdat Thomas Moore best veel vakjargon gebruikt in zijn boek. Ik ben iemand die de zinnen wil begrijpen en dat kost dan af en toe wat meer moeite. De gedichten aan het eind van elk hoofdstuk zijn goed gekozen en vind ik bijzonder leuk om te lezen. Aan het eind van het boek geeft de schrijver belangrijke richtlijnen die handig zijn in het voeren van zielsgesprekken. Maar wat ik vooral ook meeneem na het lezen van dit boek is dat het goed is om te weten hoe je een waardevol gesprek kan voeren én het daarnaast ook belangrijk is om oprechte aandacht te hebben voor de ander en je hart te laten spreken. Dit boek is een aanrader voor iedereen die waardevolle gesprekken heeft in het leven met de intentie om de ander inzichten te geven of op weg te helpen.

Meer recensies van Steentje