spannend maar iets te vaak ongeloofwaardig

Stefanie 15 februari 2020
Dankzij Hebban mocht ik meedoen met het BUZZboek “Ongenadig” van Karin Hazendonk. Aangezien ik nog nooit een boek van haar gelezen heb, ben ik zeer benieuwd.

De cover ziet er in ieder geval al intrigerend uit: een hele grote strop die aan de linkerkant lijkt af te brokkelen en de stukjes gaan langzaam over in wegvliegende vogels. De achtergrondkleur is lila-achtig en lijkt een bewolkte lucht te zijn. De keuze van die kleur is best speciaal te noemen voor een thriller.

Op een personeelsfeest leert Anouk haar vrij nieuwe collega Sven beter kennen. Hij blijkt een hele charmante en lieve man te zijn en ze voelen zich tot elkaar aangetrokken. Na een korte relatie vraagt Sven al snel aan Anouk om met hem samen te gaan wonen in zijn huis aan het strand. Ondanks de twijfels die Anouk heeft, trekt ze toch bij hem in.

De inleiding van dit verhaal gaat nogal snel; aan de beginperiode van de relatie tussen Sven en Anouk worden amper woorden besteed. Hierdoor heb je als lezer niet ècht een gevoel bij die relatie.

Al snel komt Anouk er achter dat Sven een hobby heeft: bloederige horrorfilms kijken. Zij vindt dit helemaal niks, maar probeert zich toch aan te passen en af en toe mee te kijken. Sven irriteert zich aan Anouk die de films afschuwelijk vindt.

Na een stom ‘ongeval’ is Anouk tijdelijk min of meer afhankelijk van Sven en komt ze erachter dat hij ook een hele andere kant heeft. Hij geeft haar medicijnen waarna Anouk in slaap valt en pas een hele tijd later wakker wordt. Ze bevindt zich nu echter niet meer in de slaapkamer…

De hoofdstukken in dit boek zijn kort en verspringen telkens naar een andere persoon. De naam van het personage wordt telkens vermeld bij het begin van een hoofdstuk en dat is fijn. Door de korte hoofdstukken en de redelijk gemakkelijke taal leest het boek heel vlot.
Halverwege verspringt de tijd ineens naar 9 jaar later. En dan begint er eigenlijk een ander verhaal met dezelfde personages. Het spel van Sven kan verder gaan…

Sven zijn personage is best mooi neergezet en zijn acties zijn soms huiveringwekkend maar helaas iets te vaak ongeloofwaardig. Hoe komt hij weg met sommige dingen ?! Anouk wekt hier en daar wat irritatie op door haar naïviteit. Met het personage van Kim (vorige vriendin van Sven) had nog wel iets meer gedaan mogen worden.

Er worden nogal wat vrouwen opgevoerd in dit verhaal: Nora, Diana, Kim, Anouk, Miranda en Joyce.
Wie van deze vrouwen wordt de lieveling van Sven ? Lees het zelf in het spannende maar soms wat ongeloofwaardige Ongenadig van Karin Hazendonk!

Meer recensies van Stefanie