Meer dan ooit een fijne feelgood met een Frans tintje

Stefanie 17 december 2019
Dankzij Hebban mocht ik meedoen met de leesclub van “Meer dan ooit” van Marina Folkers.

Toen het leesclubboek al snel in de brievenbus lag, viel me de mooie romantische kaft op. Op de voorgrond zie je in silhouet een meisje en jongen hand in hand lopen onder een zee van lichtjes die in bomen en/of struiken lijken te hangen. Aan de zijkanten en op de achtergrond zie je wat deuren en luiken alsof ze in een Frans straatje wandelen. Door de lichtjes creëert dit een soort Kerstsfeer maar het kan ook zo maar een warme Zuid-Franse zomeravond zijn. De kaft past heel mooi bij “Onder de sterren van Montpellier”, het vorige boek van Marina Folkers verschenen bij Uitgeverij Zomer & Keuning.

Marina begint haar verhaal met Lucie die nog maar een paar weken geleden haar man Jake heeft verloren door een auto-ongeval. Bij het opruimen van zijn spullen ontdekt ze een vreselijk geheim waardoor alles waar ze dacht in te kunnen geloven ineens niks meer voorstelt. Zeer impulsief neemt ze ontslag op haar werk, zet haar flat te koop en vertrekt met de auto naar een camping in Zuid-Frankrijk. David, de eigenaar van de camping, kent Lucie nog van vroeger. Maar David is helemaal niet blij om haar te zien. Het waarom wordt door Folkers verteld in een manier die heel gemakkelijk leest.

Door de omschrijvingen van de camping, de receptie en de omgeving waan je je vanzelf in Zuid-Frankrijk. Lucie kent nog wat mooie natuurplekjes van toen ze op de camping gewerkt heeft. Ze zoekt deze regelmatig op om tot rust en bezinning te komen. David ontdooit langzaam aan, maar kunnen ze samen de vroegere problemen het hoofd bieden ?

Tussen de helft en het einde van het boek, lijkt het verhaal een beetje voort te kabbelen. De gevoelens en gebeurtenissen tussen Lucie & David lijken zich te herhalen. Hier had nog wel wat extra’s mogen gebeuren om het verhaal iets meer spanning te geven.

Heel mooi was de Franse chanson “Lucie” van Pascal Obispo die verwerkt wordt in het boek. De tekst is zéér toepasselijk op het verhaal van Lucie & David.

Waarschijnlijk doordat het zich afspeelt op een camping in Zuid-Frankrijk deed “Meer dan ooit” me heel erg denken aan “Baguette met jam voor twee” van Wendy Brokers dat ik een paar maanden geleden heb gelezen.

Naast Lucie & David speelt ook Marion, de moeder van David, een redelijk belangrijke rol in de beslissing van Lucie. Of het tussen Lucie & David uiteindelijk goed komt, mag ik hier natuurlijk niet verklappen. Daarvoor zou je het boek zelf moeten lezen. Doen, je zult er geen spijt van krijgen!

Meer recensies van Stefanie