Evenaart Het Dossier net niet

Sylvia ten Hove 27 maart 2020
Het boek begint met een proloog waar Nina als meisje wordt gevonden bij haar dode moeder, afgesloten van de bewoonde wereld, hoog in de bergen. Er is al meteen spanning en als lezer wil je weten wat er precies gebeurd is. Nina komt er al snel achter dat ze een tweelingzus heeft. Hoe heeft het kunnen gebeuren dat zij niet samen zijn opgegroeid? Samen gaan ze op onderzoek uit. Langzamerhand worden alle geheimen ontrafeld. De spanning wordt goed vastgehouden.

Het boek speelt zich af in de Pyreneeën, de Belgische Ardennen en in Zuid-Limburg. Mooi zijn de beschrijvingen van de natuur, die niet typisch voor een thriller zijn. De opbouw waarbij langzamerhand de geheimen worden prijsgegeven, past prima bij een thriller. Toch vind ik dat dit ook bij een roman zou passen. Het boek is beeldend geschreven met mooie zinnen.

Ik schrok eerst wel van de lange lijst van personages voorin het boek. Maar ze worden heel geleidelijk geïntroduceerd zodat je niet overspoeld wordt met personages en niet meer weet wie wie is. Toch vond ik de lijst met namen en geboorte- en sterfdatums wel handig.

Het Bloemenmeisje heeft een ingenieus plot hoewel sommige ontwikkelingen iets te toevallig of te voortvarend verlopen. Een prachtig verhaal dat Het Dossier bijna evenaart.

Meer recensies van Sylvia ten Hove